Wednesday, January 10, 2024

Så gjorde jag för att bli skuldfri



Det känns skönt att veta att vårt bolån är återbetald innan december 2024. Vi har gjort allt vi kunde och äntligen ser vi slutet. Det tog oss många år med amorteringar och sparande. Vi fick säga nej till dyra elbilar, dyra utlandsresor och icke nödvändiga renoveringar och prylar. Vi kommer betala tillbaka hela huslånet på över 1 miljon. 

Vi flyttade in under 2016 och huslånet är borta år 2024. Bara 8 år och sedan är vi skuldfria. Det är ungefär 96 månader och i snitt har vi amorterat över 10 000 kronor i månaden. Dom som är aktieintresserade hade säkert skrikit på mig, du ska inte amortera, du ska lägga allt på börsen! 

För det första visste jag inte ens vad börsen var för 8 år sedan. När jag lärde mig om börsen så var det ungefär 6 år sedan och jag sparade i stort sett varje månad på börsen också. Så det är inte så att jag la allt på amortering. 

Hur lyckades ni spara över 10 000 i månaden varje månad? Är det inte... omöjligt? Svårt? Undrar säkert många. Jag tar alltid samma exempel, om det är två personer i hushållet utan barn och båda jobbar vanliga jobb, så tjänar man minst 20 000 kr + 20 000 kr netto. Det är över 40 000 kr in. 

Själva driften i huset kostar ungefär 4 000 kr per månad plus några tusen för räntekostnader. Allt annat som mat, verktyg, möbler, försäkringar, csn, hund, bilen och så vidare har kostat oss ungefär 16 000 kronor i månaden. Vi hade lite tur att vi lyckats förhandla låg ränta och binda den länge. Vår ränta har varit exakt 1,88% i snitt över 8 år. Ungefär 7 år med ränta under 2% och senaste året steg den till nästan 5%. 

Tricken att betala tillbaka lånet är att aldrig ge upp, amortera mer än behövs, oavsett ränteläget. Ta inte nya lån för renoveringar! Offra dyra och onödiga saker under en period, man kan leva utan dom. När huslånet försvinner, då kan man passa på och göra precis vad man vill, då bryr man sig inte om ränteläget. Räntan kan vara 5%, den kan vara 8%, den påverkar inte ekonomin alls. Tänk alltid logiskt, kan räntan stå på 1% för evigt? Kan den gå ned mer? Jag tyckte det var tillräckligt lågt för att binda länge. Använd sunt förnuft. Lyssna mindre på andra och kör egen väg.

När alla får panik och börjar sälja sina saker billigt, som hus och sommarstugor, lägenheter och prylar. Då kan man köpa dom, för att man är en av få som har råd på marknaden. Känner mig redan som skuldfri, det är bara några månader kvar.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Säger som jag säger till alla andra.. det där beror ju helt på vart man bor.. här där vi bor kostar en villa runt 3-4 miljoner i ok områden. En lägenhet mellan 2,5-4 miljoner...En miljon här räcker till en etta i de sämre områdena.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även i mindre orterna kostade en ny villa 3-4 mkr. När vi hade 1,5% ränta så binder man den länge och då har man låga kostnader. Nu har vi 5%. Om räntan faller till 2%-2,5%, bind den länge. Folk tror alltid att det kommer bli bara bättre, men så funkar inte i verkligheten. Det går upp och ner.

      Delete
  2. Förstår att det är en skön känsla :-) Hade också velat vara skuldfri på ett sätt, men samtidigt är det nog bra att ha lite lån ändå (och istället investera/leva/inte låsa fast pengar).

    En mindre villa (ca 120 kvm) i området där jag bor kostar 5,5-6 Mkr och en större (ca 160-180 kvm) cirka 7-9 Mkr. Få som är skuldfria här tror jag. 1 miljon här räcker inte ens till kontantinsatsen för de med större villor.

    /Arbetsplanen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går, men det kommer ta otroligt många år. Tänk sen vad skönt för dom att sälja och flytta på landet! Allt är billigt då!

      Delete
  3. Hej!
    Att äga sitt eget boende är stort! Vilken frihet. Grattis och bra jobbat. Vilken underbar känsla. Vi på mindre ort på landsbygden där hus är billigare än runt större städer har verkligen förutsättningar att betala av bolånet och sedan kunna investera desto mer, om vi vill. Jag hamnar i samma situation som er nu när jag flyttar in på gården som jag har fått i arv. Initialt blir det ganska stora kostnader för renovering men snart har vi bara driftskostnad och försäkring. För mig som vill kliva av ekorrhjulet så snart som möjligt är det idealt. Vilken gåva. Ha det gott och heja er!
    Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner12 January

      Kostnader minskar rejält när man har låga skulder, så är det. Härlig känsla! Hur många år har du kvar? Drömmer också om samma sak!

      Delete