Sunday, January 7, 2024

Vecka 1 Riktigt kallt



Vecka 1 avslutas med kyla. Termometer visar -19 grader utanför Växjö och ännu mer ju längre upp i landet man kommer. Uppe i Värmland är det -30 grader och ännu högre upp -40 grader. Natten mellan tisdag och onsdag var den kallaste natten på 25 år i månaden januari i Sverige. Det var minus 43,6 grader i Kvikkjokk-Årrenjaka i Norrbottens län.

Hur kopplar man det till börsen? Nibe, Nibe och återigen Nibe. Riktigt bra bolag som har presterar starkt sedan börsnotering och nu behövs deras produkter mer än någonsin. När det är kallt så använder många deras bergvärmepannor och braskaminer. När det är varmt, deras solceller och andra produkter. 

I aktieportföljen har det gått bäst för Ahold Delhaize och jag har ökat mitt innehav där. Samtidigt minskade jag något i Axfood. Tycker att den är övervärderad fortfarande och kommer inte leverera vinster som jag förväntar mig. Inte på ett bra tag i alla fall.

Sämst har det gått för Castellum och det är för att det är mitt största innehav och varje liten nedgång känns direkt i portföljen. Jag ligger dock fortfarande på plus och tror att det finns rejäl uppsida kommande åren. Är inte det minsta orolig.

Portföljen i år är på -2,32%. Hela börsen har också gått ned, så min portfölj följer bara index. Blir spännande nu när det kommer rapporterna om bara en-två veckor och då får vi veta hur det gick under 2023 och vilken utdelning det blir år 2024! Speciellt nyfiken är jag på Swedbank som jag visste att aktien skulle nå över 200 kr och ännu mer innan utdelning. Kommer bli bra utdelnings år. Ha en fin börsvecka!

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Anonymous18 January

    Nibe-aktien har varit piss i snart ett år nu. Trenden är urusel och det finns inga tecken på någon vändning. Knappt några insynsköp alls heller under senaste året. Det börjar faktiskt lukta illa runt aktien och bolaget nu, minus ca 50 procent på ett år för ett så stort bolag är inte ok när börsindex som helhet istället har gått upp senaste året.

    ReplyDelete