Thursday, January 18, 2024

Sparkvot sedan Januari 2018



Sparkvot är allt som sparas under månaden, här räknar jag in pengar som går till amortering på huslån, csn lån, sparande till aktier eller fonder, sparkonto samt det som blir över varje månad. Allt som är bra med andra ord. Det är sparandet som ökar nettoförmögenheten i familjen. Har själv som mål att nå ungefär 7-10 miljoner innan jag säger upp mig om cirka 20 år.

Sedan tar vi summan som sparas och delar med inkomsten i familjen. Det är lön till exempel. Eller rättare sagt båda inkomster om man är två, här hade jag lagt till även barnbidrag, a-kassa och liknande. Jag tittade bakåt i tiden, alltså när jag började spara i aktier och hålla koll på mina inkomster och utgifter på mer avancerad nivå. 

Sedan dess har det gått 72 månader och om jag tittar på en snitt på sparkvoten så ligger vi på över 33%! Det betyder att vi sparar en tredjedel av våra inkomster vi får in varje månad, sedan 2018! Hur ser det ut för dig? Det var populärt bland bloggare att skriva om just sparkvoten men sedan försvann det lite och ingen skrev om det längre. Så nu tar jag upp det igen!

Det gör att vi kan amortera mer på huset, csn gör vi inga extra amorteringar på, räntan är väldigt låg och det är inte värt att amortera bort lånet snabbare. Hellre sparar jag på sparkonto eller investerar på börsen. Eller investerar i nåt nytt projekt som jag håller på med just nu.

Det är inte svårt att spara pengar, det är oftast tålamodet som man behöver ha. Att jobba mycket, inte vara sjuk, hitta jobb om man inte har en, jobba övertid om det finns möjlighet, leverera bra resultat för att få löneökningar och kämpa. Kämpa varje dag, undvika onödiga frestelser, inte köpa för dyra produkter, förstå pengarnas värde helt enkelt. Då går det framåt. Alla kan spara, oavsett hur mycket det är. Ge aldrig upp.

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous18 January

    Vi startade vår resa ca 2017 efter husbygge 2013/2014. Ser ut följande sparande
    2017: 175k
    2018: 154k
    2019: 171k
    2020: 203k
    2021: 280k
    2022: 235k
    2023: 263k

    2017 hade vi kanske 30k i lön var och nu ligger vi på 40 resp 45 vilket gör att vi har höjt våra utgifter, men barnen har blivit större och kräver mer, samt att vi blivit lite lata i att hålla igen. Lägger stora pengar på mat men det är nåt jag tycker man bör lägga pengar på.
    Det har även blivit ett par resor och sånt som gjort att vi höjt utgifterna.

    ReplyDelete
  2. Anonymous18 January

    33% var inte mycket o hänga i julgranen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla miljonärer och miljardärer säger att det räcker att spara 10% av lönen. Tycker att 33% är riktigt bra. Men för dig kanske är det lite och det är okej.

      Delete
    2. Anonymous18 January

      33% procent är väl jättebra jobbat! Moget att sitta bakom ett anonymt konto och vara dryg mot bloggaren som kämpar.
      /Kalle

      Delete
    3. Tack för det Kalle! Vi kämpar vidare!

      Delete
  3. Anonymous18 January

    Jag har inte fullt lika lång tid att gå tillbaks till, men 54% har det iaf blivit de senaste tre åren, det är så långt jag hållit reda på det. Har varit på börsen sedan 2020./Katarina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ju jättebra! Få lyckas spara halva lönen varje månad 👍

      Delete