Saturday, January 6, 2024

Vi kommer investera i uthyrningsfastighet



Det är nu bestämt! Vi ska köpa bostad för uthyrning. Vi har sparat undan lite för just det och om vi inte hittar något så kommer vi bara fortsätta spara. Tanken är att börja leta redan nu och köpa direkt om något bra dyker upp eller köpa senare under hösten/vinter ifall vi inte hittar något bra eller något annat kommer i vägen. 

Som ni vet mycket kan hända, räntorna kan fortsätta gå upp, bostadspriserna kan rusa iväg, allmän oro i Sverige eller världen, någon av oss förlorar jobbet, blir sjuka eller något annat som jag inte ens tänkt på. Det finns massor med saker som vi inte kan påverka. Tänk om vi får barn? Eller behöver akutrenovera huset? Byta bil? Man vet aldrig.

Tanken i alla fall står kvar. Köpa i år. Det finns redan ett par intressanta objekt som jag har ett öga på och som jag ska gå på visning. Om sparandet går som tänkt så kommer jag kunna köpa inom rimlig tid. Det finns även tankar att titta utomlands. Jag älskade Italien och att kunna köpa där hade varit en dröm. 

hade jag kunnat hyra ut som Airbnb eller under kortare perioder, kanske använda lägenheten själv en gång om året eller hyra ut till vänner och släkten. Möjligheterna är många. Just nu håller jag på och undersöker skatterna, reglerna, kontrakt och vad andra har att säga om det som redan har bostäder för uthyrning. 

Den stora frågan är hus eller lägenhet? Eftersom vi bor i hus och vet hur mycket det kan kosta och hur mycket det är att göra så är valet lätt. Det blir lägenhet. Det är både billigare och lättare med lägenhet. Mer förmånligt också. Mindre ytor - mindre kostnader. Billigare i inköp också. Jag återkommer framöver om hur det blir och vad som händer. I slutet av månaden kommer jag uppdatera er om hur det gick på visningen 🙂

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Spartrollet06 January

    Går i samma tankar och har spanat in ett par hyresfastigheter. Skulle gärna ha en fastighet med 2-4 lägenheter att hyra ut och hittills har jag kikat på två intressanta objekt. Med de gamla räntorna hade det varit en no-brainer men nu blir kalkylen något mer ansträngd.

    Enskild lägenhet är jag lite försiktig med, många bostadsföreningar kräver att man själv är skriven på lägenheten och tillåter inte uthyrning. Men jag är novis på området!

    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, har redan pratat med olika mäklare i området och dom vet vilka som tillåter uthyrning, så slipper jag leta själv. Dock är dom lägenheterna dyrare än vanliga. Så jag sitter nu och räknar på dom, om det är värt eller inte.

      Hus är mycket dyrare i inköp och du måste skatta för all vinst (man får göra bara 40 000 kr i avdrag). Vem ska skötta huset? Gräsklippning? Fruktträd? Staket? Snöskottning? Värmereglering? Vem ska skötta skador när det kommer upp? Ett kök t.ex. håller i 15 år, ska du byta ut alla 4 i alla lägenheter samtidigt? Låter oerhört dyrt.Vad kom du fram till hittills?
      /TM

      Delete
  2. Vad kan man få för avkastning på en enskild lägenhet? Känns inte lönt åtminstone inte i närheten av Stockholm där priserna skenat på 2000-talet så jag tror avkastningen på en liknande investering skulle bli väldigt låg... På de fåtal lägenheter som man har möjlighet att hyra ut,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill köpa till fyndpris och då förväntar jag mig att lgh kan ge 20-25% om året kommande 5 åren. Då måste man tyvärr sälja efteråt, annars kommer inom några år renoveringar som äter upp nästan hela vinsten. Men då kanske man kan sälja lite dyrare och få något tillbaka ändå.

      Delete