Wednesday, January 31, 2024

Nordic Paper ger 10% i årlig utdelning



Sist jag gjorde en analys på Nordic Paper var den 2a november. Rapporten kom då in enligt mina förväntningar. Idag tittar vi på hela 2023. Försäljningen blev 1% högre än 2022, vinsten föll från 8,46 kr (rekordåret) till 6,22 kr. Kassaflödet dock blev betydligt bättre på 765 miljoner (560). Utdelningsförslag är 4 kr per aktie vilket är 268 miljoner. Bolaget har gott om pengar just nu. Nordic Paper delar inte ens ut hälften av kassaflödet till oss.

Sist jag skrev om bolaget var räntebärande skulden på 1285 mkr som hade minskat rejält från tidigare kvartalet. Per den 31 december hade koncernen räntebärande skulder på 1 247 mkr. Kassan i bolaget var 494 mkr, nu är den på 496 mkr. Bolaget har helt enkelt råd med höga utdelningar år efter år. 

Hur ser vinsterna ut per kvartal? Nordic Paper brukar ha starka första och andra kvartal på ca. 2 kr i vinst per aktie. Kvartal tre brukar man stänga produktionen för underhåll och semester och vinsterna hamnar på ca. 0,5 kr per aktie. Det betyder att under första halvåret borde aktien stiga eftersom många tror på rejäla vinster men sedan krymper aktien under andra halvan av året. Bra att känna till. Sista kvartalet kan man räkna med ca. 1 kr i vinst. 

Jag förväntar mig ungefär 6 kr i vinst under 2024 som är likt 2023. Nordic Paper har en utdelningspolicy på 50-70% av vinsten, så nästa år förväntar jag mig mellan 3-4 kr i utdelning. Något svårt att förutspå vinsterna redan idag. Mycket kan hända under året, både positivt och negativt. Utdelning på 4 kr är 10% utdelning på dagens kurs. Förra året fick jag 13%. 


Jag har tänkt rätt förra året och såg PE talet på 4 som var bland dom billigaste aktier på hela börsen, då köpte jag massor av aktier. Rimlig värdering (som andra liknande bolag har) är PE 8. Om vinsten just nu är 6,22 kr så är rimlig värdering idag är 8*6,22 kr = 50 kr. Jag är förvånad att kursen föll under rapportdagen med -10% som mest till 41 kr, sedan avslutade dagen med -8%. Jag passade på och ökade innehavet något. 

För varje år som går så kommer bolaget enligt min uppfattning prestera väl med någorlunda stabila vinster. Nordic Paper är ganska ny aktie på börsen som inte har lång historik. Bara några enstaka år. Nordic Paper kommer synas mer och mer på nyheter, sociala medier och bland analytiker. Det betyder att fler blir sugna att köpa billiga aktier, vilket borde leda till dyrare och dyrare aktiekurs för varje år som går. Aktien kommer bli populär (tror jag) p.g.a. den höga utdelningen och stabiliteten. Dagens PE 6 kommer bli PE 9-10 framöver och jag tror att aktien kommer gå upp kraftigt kommande 2-3 åren. Jag ser fortfarande 50% uppsida inom 2-3 år. Aktien är inte dyr.

Själv kommer jag få över 10% i utdelning igen, vilket kommer snart göra Nordic Paper som min bäst utdelande aktie, eller väldigt nära Volvo lastbilar som delar också ut enorma summor pengar varje år. Det blir ett bra utdelningsår trots allt.

Minskningen av försäljningen i Nordic Paper uppges bero till stor del på lägre försäljningspriser och lägre försäljningsvolymer i kvartalet. Marknadsläget var lite tuffare och det uppstod vissa produktionsstörningar under året. Det har dock kommit in signaler på mer positiv marknadsläge inför 2024. Det pågår även diskussioner om prishöjningar för våren säger VD. Trots aktiefallet igår är jag väldigt nöjd med aktien.


Två Månadslöner

3 comments:

  1. Markus Larin Rosendahl har den 31 januari köpt 1 904 aktier i pappersbruksbolaget Nordic Paper där han är chef för strategi och affärsutveckling.

    Pappersbruksbolaget Nordic Papers vd Anita Sjölander har den 31 januari köpt 2 000 aktier i bolaget.

    ReplyDelete
  2. Gnagis08 March

    Mycket bra och enkel analys. Givet köp på denna stabila massutdelare. 💰

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker också det, tror att vinsterna håller i sig på 6+ kr.

      Delete