Sunday, January 21, 2024

Vecka 3 Är det värt att köpa Slow Cooker?



Slow Cooker eller Crock pot som den även heter är enkelt uttryckt en modernare form av den klassiska grytan i gjutjärn eller keramik som får puttra på spisen eller i ugnen i flera timmar. I den rostfria kokaren finns en väl tilltagen innergryta i keramik på 2 upp till 8 liter beroende på modell. Allt du behöver för att komma i gång är bra råvaror, skärbräda och en kniv.

Jag har aldrig behövt en Slow Cooker och trodde inte på att dom är bra helt enkelt. När jag fick den i julklapp via jobbet så tänkte jag att jag ska prova. Att bara slänga in alla råvaror i grytan och glömma det i flera timmar kan jag göra. Så jag provade den helt enkelt under senaste dagarna.

"Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen"

Det är precis som det låter, du hackar allt i stora bitar som kött, potatis, morötter, lök och paprika och kryddar med massor av vitlöksklyftor, salt och peppar samt tomatpuré och färska kryddor som t.ex. koriander. Svamp passar också bra. Det tar kanske... 5-10 minuter? Jag skalar inte ens potatisar eller morötter. 

Satte på högsta värmen och 4 timmar senare var det dags för smakprov. Det blev hur bra som helst! Köttet blev mör och välkokt. Första gången provade jag lamm (rostbiff) och sedan bland annat högrev. 

Man behöver oftast inte tillsätta någon vätska, kanske någon deciliter bara. Ingenting kokar bort som vid traditionell matlagning så allt som är gott är kvar i grytan. Undvik att använda frusna ingredienser, särskilt kött som kan ta lång tid att tina och riskerar att då inte bli klart. Annars är det bara att slänga in sina favorit ingredienser! Jag är nöjd med presenten och skulle rekommendera att köpa om du inte har redan!

Slow Cooker som jag använt är Russell Hobbs som har 3,5 liters kapacitet och mattsvart yta med griffeltavla. Man kan använda krita för att skriva hälsningar på den eller skapa egen design på. Det medföljer två kritor i förpackningen. Tre värmelägen, glaslock och den keramiska grytan kan enkelt diskas direkt i diskmaskinen. Smidigt!

För oss blev det 4 rätter i grytan, men har du barn eller besök hemma, jag hade rekommenderat lite större som denna Slow Cooker på 6,5 liter, då kan du ha en matlåda eller två över. Slow Cooker har gjort att jag blev duktig på att laga mat, även jag blev överraskad.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag testade, men är inte lika övertygad. Det är enklare och mer lättstyrt att ställa en gryta på spisen eller en lergryta i ugnen. Skulle man få för sig att tillsätta vin, så kommer hela anrättningen smaka spritigt. Det som funkar bäst är färska, förstekta ingredienser. Men maten blir i alla fall inte överstekt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, vin har jag inte provat, bra tips. Jag är nöjd med min, kul att maten smaker lite annorlunda.

      Delete