Saturday, January 20, 2024

Avanza delar ut hela vinsten



Ingen kunde förutspå att Avanza kommer dela ut så mycket pengar under 2024. Jag vet inte om tanken från styrelsen är att öka aktiekursen eller att aktieägarna behöver pengar. Något misstänksam är det enligt mig. Varför dela ut 91% av vinsten? Finns det inga bättre alternativ? Jo, det finns.

Avanza hade kunnat köpa tillbaka egna aktier, investera i bättre app och mindre driftstörningar, bolaget hade även kunnat göra ännu mer reklam och ta marknadsandelar. Det dyker upp hela tiden nya konkurrenter och hemsidan har fått ovanligt många driftstörningar senaste året. Som sagt, lite misstänksam är jag. Kul för aktieägare dock, blir hög utdelning!

Försäljning ökade med 15 procent under 2023 till 3 437 mkr

Resultat 1 982 mkr (nästan 2 miljarder!)

Vinst per aktie 12,64 kr (10,69 kr år 2022)

Hur mycket borde Avanza dela ut? Dom flesta bolag delar ut mellan 50-75% men här delar dom ut nästan hela vinsten på 11,5 kr. På dagens kurs 210 kr är det över 5% i direktavkastning. Min hjärna förstår inte varför dom vill dela ut nästan hela vinsten, men så är börsen, ologisk ibland. När investerare läste rapporten på morgonen steg kursen till 230 kr för att avsluta dagen sedan på knappt över 200 kr. Det är rejäl nedgång från 230 till 200 kr under samma dag. Välkomna till börsens verklighet! 

124 000 nya kunder dök upp hos Avanza under 2023 och nu finns det 1 901 100 kunder. Borde nå 2 miljoner i slutet på oktober. Mycket som hänt under senaste året i Avanza, både sparekonom som lämnade med sina kompisar, VD byte och mycket teknikstrul. Är aktien köpvärd? 

PE talet var alltid mellan 23-30 och nu sjönk det till PE 16. Därför skriver analytiker att det finns mer att hämta i aktien. Jag håller med, det finns uppsida kvar. Aktien kan gå upp till 290 kr inom 1-2 år. Då är PE talet 23 vilket är något högt men eftersom bolaget fortsätter leverera fina resultat, nya kunder växer och omsättningen ökar, varför inte? Jag tror år 2024 blir likt 2023 och vinsten borde öka lite till, kanske 13 kr? Att betala 230-250 kr per aktie är rimligt. Under det anser jag som billigt. Varför tror du aktien handlas så lågt? Missar jag något?

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous20 January

    https://www.nwt.se/2024/01/20/nwt-granskar-all-trafik-fran-karlstads-flygplats-miljardaren-lars-wingefors-privatjet-flyger-mest-e481b/

    Nwt idag.
    Bröderna Wingefors de flyger ibland.
    Tänkte på dig eftersom du är inne i aktien.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är jag. Och det kliar i fingrarna att köpa mer. Kursen är riktigt dålig men jag tror av någon anledning på bolaget. Det är bara att sälja av massor och fortsätta tillverka saker som ger vinst. Svårt är det ju inte att vända på det hela. Brädspel gör vinst, mobil och pc gör vinst osv. Hela bygget blev för stort och för snabbt helt enkelt.

      Delete
  2. Anonymous20 January

    Jag är inte jätteinsatt så jag kanske gör bort mig här men.. kan det vara så att Creades behöver pengarna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan vara. Eller som någon sa på Twitter att de har kanske tankar att göra något annat och Avanza är inte prio just nu. Svårt detta.

      Delete
  3. Anonymous20 January

    Sjukt och sjukt. Det är lär vara större ägare/fond som dumpar aktier som vill ut innan rapporten.

    Detta på Avanza forum igår.
    Någon storfräsare som vill ut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bankerna tjänar bra med pengar, både förra året och kommer tjäna bra i år.

      Delete
  4. Hej

    Att döma av rapporten samt bolagets utdelningspolicy kanske det blir lättare? Därtill delar de ut näst intill exakt samma som 2022 om FCF/utdelningsandel studeras.

    Utdelningsmål: "Utdelning på 70 procent av årets vinst med hänsyn tagen till bruttosoliditetskravet, inklusive Pelare 2-vägledning och internt buffertkrav."

    Såklart vill nog Creades ha extra pengar, men banken frångår inte sin policy.

    Mvh

    ReplyDelete