Wednesday, April 3, 2024

Hur mycket pengar sparar du varje månad?



I år har jag lagt in 100 kr på Avanza för att köpa aktier för. Du läste rätt, det är inte hundratusen kronor, det är hundra kronor. Varför så lite? I år satsar jag på uthyrningslägenhet, 100% fokus är där och inte aktier. Det kostar mycket pengar att köpa en lägenhet och om den inte är uthyrd så kommer det kosta varje månad också. Jag behöver vara 100% säker att allt går ihop i ekonomin hemma. Även om det värsta skulle inträffa.

En annan sak jag tänkte på är att jag har äntligen skapat en perfekt branschfördelning i portföljen. Det tog mig över sex år men nu har jag köpt aktier för lika mycket pengar i varje bransch. Samma summa i fastigheter, matproducenter, teknik, skog och så vidare. Oavsett vad som händer i Sverige så borde portföljen klara sig ganska bra. Om Sverige går åt skogen framöver?

Det har jag också tänkt på. När det finns pengar över kommer jag investera allt i USA fond och Indien fond. Då blir riskspridningen ännu bättre och jag får nästan hela världen genom att äga stora svenska bolag, hela USA och alla deras bolag samt hela Indien och alla deras bolag. Det räcker gott och väl för en bra och väldiversifierad portfölj. Jag borde även slå vanlig Sveriges index över tid.

I slutet av året eller senast under 2025 tänker jag ha följande: Avbetald hus vi bor i just nu, lägenhet som är uthyrd, en portfölj på Avanza som innehåller även fonder, en summa på sparkontot för att ha buffert och även för kortsiktig sparande. Ifall vi behöver renovera huset, byta bil eller någon av oss blir arbetslös. Att kunna sova gott om natten är viktigt för mig.

Sist men inte minst jobba vidare med våra övriga sidoinkomster. Jobba på att bli bättre på det vi gör, utveckla oss själva, skapa goda kontakter, produkter och alltid tänka på vårt mål. Att gå i pension tidigare än 68 års åldern. Som det ser ut just nu är tanken att ha tillgångar värda över 10 miljoner kronor om 18 år.

Två Månadslöner

18 comments:

  1. Jag har 5 årsutgifter cash (15% likvid), 84% individuella aktier och 16% fonder/ETFer i den investerade delen av min ekonomi (85% investerad). Det känns lagom för mig där jag befinner mig i livet just nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bara det känns bra så fortsätt så! När skulle du vilja gå i pension? (Fire)

      Delete
    2. Två Månadslöner04 April

      Låter helt underbart! Ser fram att höra hur det går!

      Delete
  2. Anonymous03 April

    Varför borde du slå Sverige-index genom att inkludera lite USA och Indien? Om din hypotes är att de marknaderna kommer presetera bättre än Sverige kanske du ska överväga att placera mer där.
    Vad gäller andrahandsuthyrning kan det vara klokt att kolla med styrelsen innan, men det har du säkert redan gjort. Annars finns en risk att du får nej på ansökan, det är visserligen ngt enklare nu än förr att hyra ut i 2a hand men bedöms man t ex inte ha för avsikt att bo i lgh utan enbart köpt för spekulation ligger planen pyrt till.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tanke. Jag har funderat på det och jag kommer att försöka att bygga en större position i fonderna framöver än i svenska aktier. Långsiktigt vill jag ha kanske 60% i fonderna och 40% i aktierna. Får se hur det blir. Det går lite långsamt och tar tid att omfördela. Vill inte sälja det jag har just nu, känner mig trygg med mina innehav.

      Det är redan gjort. Styrelsen tillåter i vissa föreningar. Krävs dock mycket tid att hitta dom.

      Tack för synpunkter!

      Delete
    2. Anonymous03 April

      Det finns regler hur mycket du får tjäna, Skatteverket kommer att granska sånt lite hårdare i år enligt Sveriges radio

      Delete
    3. Bra att dom gör det. Skattefritt på 40 000 kr + månadsavgiften x 12 är det. Ligger man under det behöver man inte skatta av det jag läst på Skatteverket.

      Delete
    4. Anonymous03 April

      Skattereglerna gäller väl bara uthyrning av privatbostad? Om du köper en lägenhet för uthyrning, så kan Skatteverket anse att det inte är en privatbostad. Det skulle kanske påverka kalkylen.

      Delete
    5. Det räknas som privatbostad enligt SKV:
      -En privatbostad kan bara ägas av en privatperson
      -Du eller dina närstående ska använda ELLER ha för avsikt att använda bostaden. (Det blir till min pension och kanske till min brorson när han börjar plugga).

      -Du får göra ett schablonavdrag med 40 000 kronor per år från din hyresintäkt.
      -Förutom schablonavdraget får du göra avdrag för den avgift som du själv betalar till bostadsrättsföreningen. Avdraget beror på hur stor yta du hyr ut, och lång tid du hyr ut bostaden.
      -Du får dra av den avgift som bostadsrättsföreningen tar ut för att du hyr ut din bostad.

      Med andra ord den lägenheten jag valt hade jag kunnat hyra ut skattefritt upp till ca. 7 000 kr. Dock om man hade köpt 2 lägenheter och hyrt ut båda, då gäller andra regler och inte privatuthyrning längre.

      Delete
    6. Anonymous03 April

      Det låter som du har bra koll 😀👍
      Ett annat litet tips, en inneboende i den egna hushållet har lite andra regler tror jag, som är mer gynnsamt. Men inte så roligt att dela med någon.

      Delete
  3. Sparar 5000kr/mån. Senaste året har det blivit lite mer, 100.000/år.
    Lägger det mesta i aktier just nu men tanken är att ha det mesta i fonder.
    Nordnet Indexfond Sverige (gratis), Nordnet Global, JPM Global Premium Income (JGPI) och Xact Norden Högutdelande.
    Så ser planen ut för tillfället.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förstår dig, vissa år sparar man mer, andra - mindre. Fonderna känns som det enklaste och tryggaste man kan spara i. Fortsätt så!

      Delete
  4. Anonymous03 April

    Ca 7000 , sen trillar det in ca 65 000 på utdelningar som jag återinvesterar

    ReplyDelete
  5. Anonymous03 April

    Sparar 10 000 hos Lysa just nu. Inget hos Avanza där jag har 2,95 MSek i fonder och likvider. Sparar även på sparkonto ca 20 000 per månad. Jag är skuldfri. Min man sparar också. Tänker att vi snart är Fire men för mycket trygghetsknarkare. Skulle definitivt kunna gå ner i tid och leva mer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner04 April

      Hej, många går till pension senare än dom tänkt sig och det är en vanlig misstag. Alla trycker på att: Du kommer få mer pengar när du går senare. Men sanningen är att man samtidigt förlorar tiden som man hade kunnat vara ledig. Du gör såklart som du vill, men vänta inte för länge. Annars finns risken att man aldrig blir pensionär och fortsätter jobba ett år till om och om igen. Lycka till!

      Delete
    2. Anonymous04 April

      Blev påmind om att man blir äldre, på skidresa i åre, inte varit här på 8 år. Oj vad jag blivit gammal och trött! Det är dags att ta göra allt det där man vill göra innan man är alltför gammal och trött!

      Delete