Thursday, April 18, 2024

Q1 Volvo lastbilar - Vinsten ökar



Volvo släppte sin rapport igår och förväntningarna var höga. Har Volvo lyckats leverera? Aktien har gått upp kraftigt senaste två åren, från 150 kr till över 300 kr. Aktien blev otroligt populär jämfört med några år sedan när jag började köpa mina första. Jag köpte det mesta för 114-163 kr så det har varit en väldigt bra affär.

HMS släppte sin rapport den 16e april och försäljningen rasade med -20% under första tre månaderna. Jag tror fler och fler bolag kommer visa liknande siffror. Efterfrågan är inte hög just nu på olika produkter, oavsett vad man säljer. Få kommer överraska positivt. Volvo visade följande siffror för januari-mars 2024:

Föräljning samma som förra året på 131 miljarder
Vinst per aktie 6.92 kr (6.35 förra året)

I slutet på mars hade Volvo 88,7 miljarder i kassan. En del kommer betalas ut till aktieägare i april, men kassan är ändå hög. Antal ordrar minskade med -19% jämfört med förra året, vilket är en tydlig nedgång men ändå högt. Bläddrar man i rapporten ser man tydlig nedgång i dom flesta områden. 

Intressant att Volvo lyckades höja vinsten men efterfrågan har gått ned. Tänk om marknaden viker lite till? Ser ut som att Volvo är duktiga på att hantera sina pengar. Kassan är hög och har alltid varit det, oavsett låg eller högkonjunktur är dom duktiga på det. Det känns tryggt att äga aktier även om bolaget är cyklisk.

Placera har skrivit lite om Volvo som jag tycker är intressant att läsa om ni vill se kommande förväntningar bland annat. Om det blir sant kommer jag få över 12% i utdelning varje år, helt otroligt. Som kommer även stiga för varje år som går. Otroligt starkt av Volvo om dom lyckas!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment