Thursday, April 25, 2024

Q1 Nordic Paper - Fortsatt hög utdelning



Nordic Papers produkter säljs oavsett konjunktur. Alla använder bakplåtspapper, papperstråg, bakformar och fettresistentpapper i restauranger och hamburgarekedjor. Efterfrågan finns hela tiden och därför har jag valt att äga aktier i Nordic Paper. Jag har även bekanta som jobbar i fabriken och runt om i andra företag.

Pratade med en bekant som sa att det har varit en stor varsel i industrin han jobbar (annan bransch) och att många anställda valde att gå vidare och byta jobb. Många valde att gå till Nordic Paper och dom anställdes! Det betyder att det finns behov och att bolaget rullar på som vanlig, trots att många minskar antalet anställda.

Nordic Paper noterades år 2020 och en aktie kostade närmare 40 kr, det gick några kvartal och när jag analyserade bolaget såg jag potential. Intresset var ganska låg och aktien gick ned till 33 kr, då passade jag på och köpte en stor stek i portföljen. 

När aktien föll lite till på grund av höga elpriser (blev det panik) och jag visste att det är temporärt. Jag köpte ännu fler aktier för 27 kr styck. Sedan kom återhämtning och normalisering av priserna. Aktien rusade upp mot 46 kr sedan ned igen till 30 kr. Jag lyckades fylla på med ännu fler aktier för 30 kr och såg fina vinster och utdelningar.


Många blev sugna när både jag och min bloggkollega Dividend Story började köpa aktier och dela med oss på sociala medier. Antalet aktieägare ökade kraftigt efter våra köp, från 2000 ägare till över 11000 idag. Många vill äga denna aktie nu och jag tror det kommer bli ännu mer populär på grund av tryggheten, höga utdelningar och höga vinster som bolaget gör. Under första kvartalet visar bolaget:

Försäljning 1,209 m (1,305 m), minskning med 7%
Vinsten per aktie 2.23 kr (2.59 kr)
Försäljning i volym har ökat till 79.6 (73.5) ton.

Under 2023 var vinsten 6,22 kr, under senaste 12 månaderna från 1 april 2023 till sista mars 2024 var det 5,86 kr. Jag tror att bolaget gör en vinst i år mellan 5-6 kr. Normalvärdering är ungefär PE 8-9 och det ger en rimlig aktiekurs på 40-54 kr. Det är vad den handlas till idag.

Eftersom bolaget har hög utdelning och stabila intäkter borde den värderas högre. Jag får över 10% i direktavkastning (köpt in mig billigt). Köper du aktier till och med 23 maj i år får du årets utdelning på 4 kr (det är 7,4% i direktavkastning). På dagens kurs är det ungefär 6% i direktavkastning nästa år. Om vinsten är 5,5 kr i år, blir utdelningen ungefär 3,3 kr (60%) Cirka 50–70 procent av nettovinsten ska delas ut enligt hemsidan. 

För att summera så kan man säga såhär, du får fin avkastning varje år även om aktiekursen står stilla i flera år. Man får via utdelning 7,4% i år, 6% nästa år och sedan med lägre räntor och bättre efterfråga borde det fortsätta stiga. Tycker att aktien är attraktiv för många investerare. Är nöjd med rapporten.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment