Saturday, April 27, 2024

Q1 Fortnox - Har fått 222 nya kunder per kalenderdag




Fortnox föll nästan -10% på rapportdagen, är det rimligt? Nej det tycker jag inte. Aktien var och är dyr både innan och efter rapporten. Dock ser jag otroligt fin potential framåt. Det kommer ta några år dock.

Rapporten kom in enligt mina beräkningar. Jag räknade med 0,25 kr i vinst, det kom 0,24 kr i vinst för kvartalet. I Q2 blir det nog 0,27 kr, i Q3 räknar jag med 0,4 kr (brukar vara starkast kvartal under året) och sist i Q4 ser jag 0,33 kr i vinst. Totalt 1,25 kr i vinst i år. Aktien kostar närmare 60 kr just nu. Det ger PE 48.

Nästa år ser jag 1,87 kr i vinst och PE 32. År 2026 ser jag över 2,5 kr i vinst och PE 24. Axfood kostar mer. När folk säger att Fortnox är dyr, så säger jag, ja, det är det, men inte om ett par år. Alla säger att jag önskar att jag hade köpt Fortnox för nåt år sedan. Det ska man göra nu, köpa och behålla några år. Då växer den in sig i värderingen och aktiekursen stiger. 

Tyvärr tittar dom flesta på dagens siffror, i bästa fall årets. Men längre än så vågar ingen räkna på. Därför gör jag det. Nettoomsättningen uppgick till 467 (370) Mkr, en ökning med 96 Mkr eller 26 procent. Under kvartalet tillkom fler än 100 nya medarbetare, varav 37 genom förvärv. Antalet anställda uppgick vid periodens slut till 848 st. Antalet kunder växte med 20 tusen i det första kvartalet, till 556 tusen. 

Tidigare har Fortnox fått 15 tusen nya kunder per kvartal. Det är sjuka siffror när man tänker på det. 20 tusen är ju 222 nya kunder per kalenderdag! Varje dag, tre månader i sträck! Svårt att inte älska tillväxten i bolaget, trots den höga värderingen. 

När jag lyssnade på VD fångade jag upp följande: Förvärv av Boardeaser är riktigt bra komplement till Fortnox som har större kunder. VD nämnt att dom satsar på små och har avsikt att gå sakta på mellanstora kunder. Det är riktigt bra mål att sträva efter. Små kunder växer och kan bli mellanstora på sikt. Kassaflödet var lite svag i kvartalet men det är pga förvärv. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment