Saturday, April 20, 2024

Q1 Avanza Bank - Ökar vinsten med 10%



Avanza kom ut med rapport igår för första kvartalet. Nu är det verkligen igång med rapporter på alla håll och kanter och det är väldigt intressant att läsa dom. Jag är nyfiken på hur det går för mina bolag i portföljen och även nyfiken på konkurrenter. Jag brukar snabbläsa även rapporter i bolag som andra pratar mycket om på sociala medier. Läser du delårsrapporter? Avanza visar följande siffror:

Försäljning under kvartalet ökade med 10 procent till 951 MSEK. Räntenettot steg, främst till följd av högre marknadsräntor. Även fondprovisionerna och valutanettot var högre. Courtagenettot och övriga intäkter minskade. Periodens resultat var 555 MSEK, en ökning med 11 procent. Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,53 SEK, en ökning med 10 procent.

Försäljning fick tvåsiffrig ökning vilket jag är nöjd med. Vinsten per aktie också, vilket är starkt i dagens klimat. Om bolaget fortsätter på samma sätt hela året kan vinsten bli närmare 14 kr i år. Utdelning var 11,5 kr i år och nästa år kan vi förvänta oss 10 kr, vilket är runt 70% av vinsten.

Är aktien rätt värderad? Svår fråga, men historiskt har aktien haft PE 22-33 så det betyder att under PE 20 är det bra läge att köpa. Jag fick fram 280 kr, så under det är det värt att köpa om vinsten blir 14 kr i år. Aktien kostade 230 kr igår innan öppning så det är definitivt köpvärt. 

230 (aktiekurs) delad med 14 (årets förväntad vinst) ger oss PE 16,4. Det är mycket lägre än historiskt. Jag tycker att aktien är köpvärd även om vinsten blir lägre än 14 kr i år. Om utdelning blir 10 kr så får man 4,3% bara från utdelningen vilket är ok. Varken högt eller lågt.

Många är skeptiska på Twitter (X) på grund av tidigare hög värdering. Även på grund av IT strul och hårdare konkurrens. Jag tycker det går fortsatt bra, antalet nya kunder ökade med 50 000 st under kvartalet och jag upplever sällan problem i appen. Konkurrensen finns i alla branscher. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment