Sunday, April 21, 2024

Nytt sätt att investera på bostadsmarknaden



Jag fick möjligheten att testa en ny tjänst häromdagen, som ännu inte har lanserats. Den gör det möjligt att investera i bostadsmarknaden på ett helt nytt sätt - utan att man behöver äga själva fastigheten. Väldigt intressant produkt faktiskt!

Hur funkar det egentligen? Jo, du investerar i bostadskrediter som är peggade till värdeutvecklingen på en bostad. Man sätter in pengar på plattformen (som på t.ex. SaveLend eller Kameo), och sedan går ditt investerade kapital vidare till låntagare på plattformen. Det som är speciellt här, är att låntagaren använder lånet för att finansiera kontantinsatsen. Men istället för att amortera lånet, så betalas lånet tillbaka när låntagaren säljer sin lägenhet, och då är värdet på lånet peggat till värdet på bostaden. 

Effekten blir att du investerar i ett index som följer bostadsmarknaden, samtidigt som du dessutom får en direktavkastning på runt 9-10% enligt hemsidan.

Tjänsten har inte lanserats ännu, så jag har inte haft möjlighet att investera och testa ordentligt, utan har endast haft möjlighet att testa själva appen. Men jag gillar vad jag såg. Enkelt, smidigt och snyggt! 

Om ni är nyfikna på att testa tjänsten eller höra mer, så skicka er mail-adress till mig via mail tvamanadsloner@gmail.com, X, Instagram eller skriv den här i kommentarerna, så ser jag till att ni får en inbjudan till beta-lanseringen. 

Kommer nog skriva mer om denna tjänsten igen när det närmar sig lansering!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment