Tuesday, October 25, 2022

Ny riktkurs för Billerud, aktien är undervärderad



Billerud var mitt absolut första aktie jag köpte i januari 2018 eftersom jag kände till bolaget sedan skoltiden. Har gjort min praktik i Grums och tyckte mycket om vad dom gör. Priset jag betalade var 124 kr och jag köpte mina första 4 aktier som jag behållit sedan dess.

Aktien har aldrig varit populär, den dök oftast upp bland kvinnliga aktieägare och som ni vet så är kvinnor mer försiktiga i sina aktieköp och behåller aktierna längre än männen gör. Det är ett enkel aktie, det är lätt att förstå vad Billerud gör och man vet att produkterna kommer behövas i många år. Du kan läsa mer om Billerud på deras hemsida.

Bolaget har lämnat sin kvartalsrapport med 82% högre försäljning, högre vinstmarginal på 19% (17%) och 135% ökning i vinst! Urstark kvartal! Billerud skriver att det är fortsatt god efterfrågan på deras produkter, något mindre i Europa. Om det fortsätter i liknande takt, kanske något lägre vinst framöver om vi ska vara försiktiga med tanken på elpriser och efterfråga så förändrar det rimlig aktiekurs väldigt mycket.

PE historiskt har varit mellan 15 och 20 och i år till och med 10 som lägst. Hittills har Billerud tjänat 16,5 kr och sista kvartalet kommer garanterat över 3,5 kr så totalt förväntar jag mig minst 20 kr i vinst per aktie i år, det är mer än dom flesta storbolag på börsen, helt sjuka siffror. Rimlig aktiekurs är därför mellan 200 (som absolut lägst) och 400 kr som är dyr värdering om vi tittar historiskt men tiderna har ändrats nu lite. På Avanza står det tyvärr förväntningar på 15,9 kr i vinst. Märkligt.

Konkurrenten Stora Enso värderats som lägst till 7-8 i PE tal och Holmen runt 13 har varit billig. Finska Metsä Board värderats som lägst till 8-9. Rottneros runt 8 och UPM som lägst 8. Vi kan konstatera att lägsta möjliga PE är runt 8 i branschen. Sannolikhet är väldigt låg att kursen sjunker under PE 8 och stor att kursen stiger kraftigt uppåt. 8x20 är 160 kr som är botten i Billeruds aktien. Den stängde måndagen på 142,6 kr och jag tror på stark uppgång i hela skogssektor idag. Som sagt 160 kr är väldigt billigt just nu och borde stiga till 250 kr och endast då är den rimligt värderad.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment