Sunday, August 27, 2023

Alla borde ha sidoinkomster



I dagens samhälle borde alla ha flera sidoinkomster. Det är för att skydda sig mot förlust av jobb. Företag ändras snabbt och kan oftast ersätta personal väldigt fort. Minsta lilla så är man ute från företaget. Vanligast är omstruktureringar och omorganisationer. Ofta är det mellanchefer som ryker men även anställda kan påverkas.

Har märkt på Twitter att fler och fler söker efter enkla sidoinkomster som kan ge pengar snabbt med så lite ansträngning som möjligt. Tyvärr fungerar det inte så, om det vore lätt, alla hade gjort det. I stort sett allt kräver lite eller mycket arbete från vår sida. 

Jag har tillsammans med min fru 13 inkomster men alla kräver arbete. Vi är aktiva hemma, på loppisar, och sociala medier. Om ett par år tänker jag även att investera i en hyresfastighet och många säger att det är en passiv inkomst. Det tror jag inte på, det mesta kräver arbete från vår sida om vi vill att det ska vara bra.

Satsa på det som finns efterfråga på, satsa på det du är duktig på och jobba smart, inte hårt. Vissa sidoinkomster är enklare än andra och där kan man börja för att bygga upp en kundbas. Till exempel Två Månadslöner är min brand som jag har byggt över tid. Att ha följare är också viktigt, det underlättar reklam och försäljning. Har passerat nu över 3 000 följare på Twitter, det hände inte på en natt kan jag säga.

Lär dig från andra, titta på vad andra personer gör och gör på ett liknande sätt. Jag började blogga för att jag såg Marcus Hernhag och Kronan till miljonen tjäna pengar på sina bloggar. Flera tusen varje månad. Jag tänkte kan dom, så kan jag göra 10% av vad dom gör. 

Ett par år senare tjänade jag flera hundra varje månad från bloggen. I juni t.ex. fick jag över 300 kr från bloggen, juli närmare 300 kr och även nu i augusti ser det ut som att det blir 300 kr. Bättre än noll. Vissa månader är det mer, andra mindre. Dock kräver bloggen väldigt mycket tid och många ger upp ganska fort när dom börjat blogga.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous27 August

    Hej, ibland funderat på att köpa en lägenhet i Sverige (bor inte där) som jag kan hyra ut. Det har dock aldrig blivit realiserat då det verkar krångligt att hyra ut. För eksempel måste föreningen godkänna? Om du har haft tankar runt det, hur skulle du gjort då? Finns det någon möjlighet att köpa för uthyrning utan att riskera stoppas av föreningen? Kanske det är andra ägande former? Jag har inte bott i Sverige på snart 30 år så jag känner inte reglerna alls men det jag läser gör mej tveksam. Det hadde dock varit fint med en lägenhet där jag kan hyra ut och senare kanske använda själv om behovet skulle dyka upp. Har gjort en hel del pengar på uthyrning i andra land så det är egentligen en investerings form jag gillar.
    Hur tänker du runt saken?

    ReplyDelete
  2. Hej, bra fråga. Det jag vet är att det finns 3-4 föreningar som tillåter fri uthyrning. Även företag kan köpa lägenheter och använda som dom vill. Dom föreningarna är väldigt få. I stort sett alla har förening som inte tillåter eller tillåter bara för familjemedlemmar eller om något oväntat dyker upp att man börja jobba på annat ort, någon blir sjuk m.m. Svårt att hyra ut med andra ord.

    Jag tittar bara på dom som tillåter uthyrning. Dock tog det mig flera år att hitta dom så det är inte så att jag vill gärna dela med mig med alla att här, varsågod. Få den serverad på tallrik som tog mig år att hitta.

    Ägarlägenhet finns också tror jag som man kan få hyra ut. Eller får du köpa sommarstuga eller hus, där är det fri uthyrning.

    Är det tvärtom i andra länder, att man får hyra fritt ut? Jag hade kikat även på spanien t.ex. som jag hade velat köpa. Var bor du nu?

    ReplyDelete
  3. Anonymous27 August

    Just nu bor jag i Georgien men min "bas" är i Norge. Det finns i huvudsak två former av lägenheter där. Andel eller selveier.
    Köper man selveier kan man fritt hyra ut precis som man vill, inga problem. Man kan också sätta hyra precis som man önskar, men så klart, överstiger man det generella marknads läget blir det ju svårt att hyra ut.
    Skulle man senare vilja sälja lägenheten kan man det skattefritt om man själv varit skriven där ett år.
    Ett exempel, min första lägenhet till uthyrning kjöpte jag för 1.6 mil. Den kan jag hyra ut för ca 12.000 pr månad. Det betyder att hyran täckte lån og andra kostnader jag hadde. Den kan jag nu sälja för ca 4 mil och om jag först bor där 1 år blir vinsten, 2.4 mil, skattefritt.
    Man har infört lite skatt på förmögenhet, som då beräknas på bostaden og betalas löpande pr år, det har dock inte varit några stora summor.
    Jag hyr ut mina fastigheter via utleiemegleren.no. Dom sköter allt, visningarna, utflyttning, annonsering osv. Dom tar första hyran och löpande 10% av hyran sen. Gör man det själv spar man ju det men som det är nu tänker jag aldrig på att jag har fastigheterna en gång. Allt sköts av andra.
    Oslo har blitt ganska dyrt men det är nog fortfarande bra möjligheter i feks Kristiansand, Stavanger, Bergen och inte minst områdena söder om Oslo som Moss, Fredrikstad, Sarpsborg osv.
    Jag tycker om att äga fastigheter i Norge då det är tryggare än Spanien, husockupanter, regler för arv osv.
    Det är i alla fall min mening. Ska se lite på det att eventuelle köpa genom en firma om det kan lösa problemet för mej, tack för tipset.

    ReplyDelete
  4. Anonymous27 August

    Min sista kommentar försvann så jag provar igen. Alltså, om du ser på Finn.no, där alla lägenheter annonseras, kan du i annonserna se på "tidligt soligt for" eller vad det heter. Där ser du i alla fall prisutvecklingen som varit. Ingen garanti för framtiden så klart men intressant :)

    ReplyDelete