Tuesday, August 22, 2023

Aktier jag köper och undviker just nu



Världens största producent av pappersmassa, brasilianska Suzano, meddelade på fredagen om en höjning av massapriset på 20 dollar i Asien och 50 dollar i Europa och Nordamerika. Det noterar Ålandsbanken i ett morgonbrev där banken bedömer att prishöjningsbeskedet är positivt för massaproducenter som UPM, Stora Enso, Metsä och SCA. Jag tycker Billerud borde också finnas här som massaproducent och även Nordic Paper.

Igår köpte jag faktiskt fler aktier i just Nordic Paper, låg värdering på nästan lägst aktiekurs sedan börsnoteringen. Attraktiva vinster, förväntar mig enorm utdelning på över 10% nästa år och låga elpriser gynnar bolaget. Borde vara en stabil och bra bransch inom livsmedelsförpackningar. Vi köper trots allt mycket där, oavsett konjunktur. Aktiekursen lyckades inte heller falla under 30 kr vilket visar enligt min amatöranalys inom trading att det är stöd där. 

Köpte även mer Investor aktier, rabatten närmar sig 18% och bolaget ska ses som en fond. Tryggt och bra känns det. Historiskt har rabatten pendlat mellan 12-16% och i endast enskilda fall lyckades jag köpa över 20% rabatt (några år sedan) men det kan vara så att vi aldrig når dit igen. Dagens 18% räcker för mig, även om jag hade velat köpa ännu billigare.

Köpt även mer NIBE, VD är extremt positiv kring framtiden och investerar tungt i bolaget. Han säger att vi kan inte skicka tydligare signaler till marknaden. Bolaget går bra, vi förvärvar och bygger ut för att möta stor efterfråga framöver. Analytikerna (som enligt mig är inte värda att ha den titel) tänker tvärtom och tittar på minskad efterfråga i vissa länder och subventioner som drog ut på tiden. Mer om det kommer i september sa NIBES VD. Det blir bra tänker jag.

Aktier jag undviker just nu är alla med hög PE tal och speciellt där folk pratar mest om. T.ex. SBB som gick ner över -10% igår. Någon analytiker sa att allt över 0 kr är bara bonus. Snart konkurs? När en VD lovar 100 år av höjda utdelningar så borde man se det som en röd flagga direkt. Känns bra att jag inte köpt och valt Castellum istället. Också gått ned men mycket tryggare ledning och bolag. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment