Saturday, August 19, 2023

Embracer aktie, bra eller dålig kvartalsrapport?



Under rapportdagen presenterade Embracer en fin rapport med ökad försäljning och vinst per aktie. Sparare tog emot rapporten med jubel och champagne, aktien rusade med andra ord +12,57%! När jag lyssnade på Embracers VD på Dagens Industri och telefonkonferens på Youtube så fick jag blandad syn på hur det ser ut just nu och hur det blir framöver.

Försäljning blev 47% högre och landade på 10,450 mkr (7,118 mkr)
Vinst per aktie K 1.23 kr (1.18 kr)

Jag gillar bolaget och vad dom gör, vill gärna skriva allt som är positivt och undvika det negativa men jag kan bara inte. Jag har några tankar kring rapporten som jag måste ta upp. Det fanns lite som VD tog upp mellan raderna och om jag förstod rätt är en annan femma. Här är vad jag tänker:

VD nämnde att dom vill bibehålla sin personal och göra vad dom kan för att ha kvar duktiga människor. Totalt finns det 16 605 anställda och det lät som att en del kommer att få lämna. Antingen via uppsägningar eller försäljning av spelstudios. Det är för att minska skulden. Vi får hålla ett öga till nästa rapport om det minskat och med hur mycket.

Antal spel i pipeline är 215 styck men det lät inte som att det blir många fler. Det lät mer som att vi jobbar med vad vi har och ser över vilka har högsta marginaler för att tillverka fler uppdateringar inom lönsamma spel. Vi ska alltså inte förvänta oss 100 nya spel i pipeline. Kanske några enstaka framöver då och då.

Mycket fokus på kärnverksamheten i bolaget, omstrukturering, minskning av skulden, se över kostnader, spel, sparprogram, full fokus på att sänka skulden till 8 miljarder och förbättra nyckeltal i bolaget. 


VD säger att det blir mycket bättre siffror under andra halvåret men jag är lite skeptisk. Det låter för fort. Jag tror det kommer dröjer längre än halvår för att få ordning på allt och ännu mer för att det mesta ska se bra ut. Jag kan vänta, men marknaden blir nog besviken nästa kvartal misstänker jag. 

Enligt bilden ovan så förväntas spelmarknaden att öka världen över, spelpriserna har ökat med som ni sett på Steam och Epic Games, nya spel kostar inte 500 kr längre, det är närmare 799 kr nu. Sedan som vanligt några månader senare kan man fynda för halva priset.

Brädspel står för 30% av Embracers försäljning och den har haft en tuffare kvartal just nu eftersom dom förbereder sig för julhandel och då kommer det bli en överutbud som förra året och många priser faller ganska rejält. Vet man vilka spel man vill ha kan man fynda för minst halva priset när allt är till salu.

Avanza har nu uppdaterat förväntningarna för i år och en vinst på 3,33 kr vilket ger en PE tal på nästan 8. Billigt, men samtidigt väldigt hög skuld som måste minskas. Det som ingen har lyckats är att räkna på rimlig vinst per aktie för helåret, efter Embracer har förvärvat nya bolag hela tiden. Kanske nu får vi äntligen snart se rimlig vinst för året? Då får vi veta om bolaget kan prestera väl eller inte.

Embracers rapport för kvartalet hittar du här. Jag är både nöjd med rapporten och inte. Har hittat både bra saker och mindre bra. Det snurrar i huvudet, ska jag investera mer i aktien eller lämna den som den är? Har redan rejäl stek här och ligger nu -50% sedan start. Hur har du agerat? 

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous19 August

    Jag sålde mina aktier när SGG klev in som ca 8% ägare. Ett såklart meningslöst men högst personligt ställningstagande mot "den absoluta monarkins" game-washing och sport-washing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mm, man blir snabbt misstänksam. Dom är största institutionella ägare nu va?

      Delete
  2. Anonymous28 September

    Ligger också många procent back. Har du fortfarande kvar aktierna eller har du sålt dem?

    ReplyDelete