Tuesday, August 1, 2023

Aktieryggsäck som klarar sig själv



Min aktieportfölj eller rättare sagt aktieryggsäck, eftersom jag inte äger så himla många aktier som många andra har klarat sig bra under juli månaden. Mina 16 aktier rullar på bra oavsett läget i världen, låg eller högkonjunktur, låga eller höga vinster, sommar som vinter. Känns som trygga innehav jag äger och ryggsäcken kan du se i den blåa länken här.

Under månaden har jag småköpt lite aktier här och där, i till exempel Swedbank, Prevas och Nibe. Det är större fokus på bolånet just nu än aktier om jag ska vara helt ärlig. Jag är inställd på att bli skuldfri och det kräver uppoffring i ett år, men sedan kan man vara fri resten av livet. Det är vad jag och min fru vill.

Aktier jag äger har äntligen återhämtat sig något. Har legat runt nollan nästan hela året men nu visar det 8% plus för i år vilket känns mycket bättre än noll. Det finns fortsatt många billiga aktier som jag har, bland annat Securitas, Swedbank, Prevas och Nordic Paper. Har skrivit analyser om alla senaste tiden.

Aktieryggsäcken har aktier som har stigit och fallit under månaden och inga större förändringar har skett. Jag gillar mina aktier som dom är just nu och varken ökar kraftigt i dom eller säljer. Castellum har återhämtat sig fint senaste dagarna och är nu störst innehav i ryggsäcken. Det kommer nya riktkurser hela tiden och jag själv tycker att aktien borde gå upp minst 50% under kommande 2-3 åren eftersom bolaget har ovanligt hög substansrabatt på 28% enligt fbindex.se och räntorna borde sjunka framöver tycker jag. Att ligga på så höga räntor när inflationen minskar känns lite väl för mycket. Castellum kommer nog betala ut utdelningar också inom 2-3 år.

Dagarna går fort och 13 av mina 16 aktier har rapporterat sina kvartalssiffror. Många ser okej ut, ett par stycken var dåliga. Kommande månaderna blir nog samma eftersom vi är inne i en dålig tid med fortsatt höga räntor. Dock för varje dag som går är vi närmare slutet på både kriget och ständiga räntehöjningar.

Sist men inte minst märkte jag att min aktieryggsäcken har nått all time high i kronor räknat. Med andra ord har aldrig varit så stor. Det var en trevlig överraskning. Hur börsen reagerar framöver är det ingen som vet, åren kan sluta på +20% men kan lika väl sluta på -10%. Det är den långsiktiga trenden som är intressant och bolagens vinster som man har i sin depå.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous01 August

    Hej
    Grattis till ATH!!
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det tar sin lilla tid men alltid skönt! Ibland når man till ATH även när börsen är sur med lite nya insättningar! Mot nästa delmål!

      Delete