Monday, August 14, 2023

Dags att börja spara på Sparkontot



Jag har alltid sagt att man ska undvika sparkonto, i alla fall senaste 5 åren eftersom det var mellan 0-1% ränta som man kunde få per år vilket är i stort sett ingenting. Man kan lika väl tjäna pengar snabbare på vilket sätt som helst. Genom till exempel köpa begagnade möbler på facebook och sedan sälja dom själv dyrare. Eller sätta in på börsen och så fort börsen går upp något, sälja och få tillbaka ett par tusenlappar mer.

Nu är det andra tider och man kan faktiskt få lite pengar på sitt sparkonto. Jag själv har skapat ett konto under 2022 för att prova. Dock var det låg ränta så jag gjorde ingenting med kontot men sedan fick jag nästan varje månad ett mail att räntan höjs och när den kom upp till rimlig nivå på 3%+ så blev jag faktiskt sugen på att prova. 

Det kan du också göra nu, det tar bara 5 minuter att skapa konto, om ens det och sedan ser du varje dag att summan uppdateras och du får dina pengar varje dag, även helger. Lägger du t.ex. 100 000 kr in på kontot så ser du dagen efter 100 000 kr gånger 3% = 3000 kr delad på 365 dagar vilket är 8,22 kr per dag. Det låter som inte mycket men det byggs upp ganska fort över tid. Jag själv har skrapat ihop nu nästan 1 000 kr på mitt sparkonto. Noll risk, vilket är riktigt skönt om man inte kan eller vill lära sig om börsen.

"En del av detta inlägg är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Idag är ränta på sparkonto hos Avanza på 3,25% som är rörlig, då kan den ändras framöver till antingen lite lägre eller högre om riksbanken fortsätter höja styrräntan (vilket många tror kommer hända ett par gånger till). Det som är bra att man kan efter en tid avsluta konto och så får man pengarna. Gratis pengar med andra ord. 

Vissa andra vill binda sina pengar i ett år till exempel och då kan man få upp till 3,8%, men då är man låst och kan inte använda dom pengarna på ett tag. Det gillar inte jag, därför kör jag rörligt. Dom företag som ger mer i ränta är också lite mer okända företag som jag är lite skeptisk till, men kanske det är samma sak. Är du som jag så föredrar du nog också säkrare kända företag att ha sina besparingar i.

Som sagt, prova Avanza, det känns tryggt och säkert. Gratis pengar med andra ord och du slipper ha pengarna på kontot utan någon avkastning. Det är det tidningarna skriver hela tiden, att det ligger miljarder på konton i svenska hushåll utan någon som helst ränta. 

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Anonymous14 August

    Eftersom Avanza samarbetar och erbjuder andras sparkonton lär de vara lika säkra som Avanzas egna. De har också alla statlig insättningsgaranti. Och struntar man att gå via Avanza så får man ännu lite högre ränta direkt hos källan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner14 August

      Bra tips! När det handlar större summor pengar hade jag varit ändå lite extra försiktig och läst på om dom bolagen. Sen en skillnad på 0,10% spelar mindre roll i slutändan ändå. Det viktigaste är att man sparar :)

      Delete
  2. Anonymous15 August

    Kör med Lunar, de har insättningsgaranti upp till en miljon och har legat bra till hela året jämfört med andra. Just nu ger de 3.75%. De betalar ut räntan månadsvis, vilket jag tycker är en fördel.

    Länge var de baserade i Danmark vilket innebar utlandsöverföring, gratis men inte alltid enkelt, men nu har de vanligt svenskt konto och clearingnummer precis som alla andra. Vettig app dessutom.

    Annars har Avanza en viktig fördel. Du kan när som helst göra en internöverföring och köpa aktier för pengarna om det uppstår något som man vill agera direkt på. Har man pengarna på annan bank så tar det en bankdag att föra över dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous15 August

      Jo en annan grej, de rapporterar skatt men drar inte någon. Så man får vara beredd på kvarskatt på ränteinkomsterna året efter. Jag uppskattar att förfoga pengarna in i det sista, ett gratis lån jämfört med att skatten dras direkt. Så länge man inte supit upp pengarna till året efter bara.

      Delete
    2. Anonymous20 August

      Är det Avanza eller Lunar som inte drar skatten??

      Delete
    3. Skatten betalar man oavsett vad man har. När det dras kan det vara olika tänker jag.

      Delete