Friday, August 4, 2023

Du kan slå aktieanalytiker



Idag ska vi jämföra 7 analytiker på placera mot en vanlig småsparare. Mig. Jag är självlärd och har sparat på börsen i snart 6 år. Jag använder sunt förnuft, har en strategi som är att hålla aktierna länge, köpa varje månad och mer när det dippar. Ett nyckeltal som jag gillar mest är PE talet som är bara ett av många nyckeltal man kan använda, men jag tycker att den passar mig bäst och är lätt att förstå och lära ut andra.

Ni som sett min portfölj vet att jag har 16 olika aktier i 6 olika branscher. Jag har inte varit med om flera lågkonjunkturer, jag är ingen ekonom i grunden, är bara vanlig lönekonsult med intresse för siffror, använder sunt förnuft och köper det jag förstår. Jag gör det enkelt för mig själv och det är vad jag vill lära ut till er, att alla kan lära sig börsen ganska snabbt och man behöver inte komplicera till det.

Ovan bild visar 15 köpvärda aktier i juli som Placera har gjort (7 analytiker som jobbar med att analysera bolag varje dag) och om vi lägger ihop alla innehav och tittar på utvecklingen för juli är det -1,6%. Tittar vi på min portfölj så har jag fått 5,72%. Det är bra bevis på att vem som helst kan välja ut fina bolag och slå analytiker. 

Vissa kommer såklart skrika, det är bara tur! Det vet man inte, det kanske är tur, kanske kunskap, kanske är jag bättre än analytiker. Det beror mycket på vilken period man jämför sig med, men faktum kvarstår, om man slår analytiker gång på gång i olika perioder så är man bättre investerare. Varför ska man då betala för deras tjänster? Tidningsprenumerationer? Poddar? Böcker? Fondavgifter? Gör inte det. 

Välj personer du gillar och tror på. Följ dom. Inte vem som helst på sociala medier eller någon som kallar sig själv för expert. Det finns inga experter på börsen, hade dom varit det hade dom inte jobbat och haft miljoner om inte miljarder på sina konton. Prova att spara och investera själv, du kan mycket mer än du tror. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment