Wednesday, August 16, 2023

Är du beroende av börsen?



Börsen kan ge lika stark beroende som nätpoker eller datorspel, säger Per Carlbring, professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet. Länk till tre olika riskgrupper som kan fastna i börsberoendet. 

Det är väldigt svårt att veta när det blir ett beroende tycker jag. Är det när man tänker på börs varje dag? Handlar varje dag? Eller räcker det med att logga in 3-4 gånger i veckan och fastna i grafer och dagliga kursförändringar? Jag själv är nog på gränsen till att ha ett beroende när man tänker efter hur mycket tid jag lägger ner på det.

Samtidigt tycker jag att det är kul att veta dom flesta Large Cap bolag på börsen, vad dom heter och vad kursen ligger på ungefär. Det är även kul att veta vad dom sysslar med, om dom gör vinst eller inte och hur småsparare ser på aktien. Är det en aktie som är favorit bland många eller skräp som ingen vill ha? Jag lär mig även vilka branscher går bra just nu i ekonomin och vilka ser mycket sämre efterfråga. Jag lär mig även vilka produkter borde falla i pris framöver eller kommer stiga kraftigt. Är jag beroende? Tror inte det.

"Detta inlägg är en annons för Avanza och innehåller annonslänkar."

Är du som jag och vill spara pengar, samt tjäna mer än sparkonto i form av avkastning på börsen så kan du snabbt skapa ett konto på t.ex. Avanza och handla dina favoritaktier direkt (dom har nästan 2 miljoner kunder så du kan vara säker på att det är ett bra bolag). Bland dom mest populära långsiktiga innehav så kan du köpa t.ex. Investor, Latour, Nibe, Axfood, Evolution Gaming, Castellum, Volvo B eller Avanza. 

Det är bolag som har funnits länge och har presterat bra över tid, enda man behöver är att köpa då och då lite aktier och då väntar man bara och vissa dagar går aktierna ner, vissa dagar går dom upp och över längre period kan du förvänta dig ungefär 10% i avkastning om året. Det är riktigt bra och sparande kan växa ganska snabbt till större summor. Det tar bara några år. 

Har själv sparat i snart 6 år och är mycket nöjd med utvecklingen och mina aktier som jag äger. Du har säkert redan sett min portfölj och utvecklingen för olika tidsperioder. Lycka till!

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment