Friday, August 25, 2023

Vanliga personer kan bli miljonärer



En miljon idag är mycket mindre än en miljon för 20 år sedan. För 20 år sedan hade man en månadslön på 15 000 i månaden och att spara ihop en miljon var mycket svårare. Nu är det enklare än någonsin. En vanlig lön ligger över 26 000 kronor och det är runt 20 000 kr netto (i handen). Sparar man det i endast 4 år så har du nästan 1 miljon kr!

Det är ganska lätt om man inte köper något i fyra år och lever på till exempel sambon. Är det möjligt? Ja, det är väldigt lätt men många väljer att spendera pengarna på saker dom tror dom vill ha, men efter någon vecka eller månad så ligger dom sakerna i garderoben, helt bortglömda. 

Många köper saker som tappar värde, bland annat elektronik som mobiltelefoner som tappar värde extremt fort. Om man köper begagnad mobiltelefon, så förstår jag, men att köpa ny för 10 000 kr är bland dom sämsta man kan göra. 

Nya bilar? Samma sak där, dom tappar väldigt mycket värde och ganska snabbt. Jag förstår inte hur en vanlig person, med vanlig lön på 26 000 kr köper en bil för 500 000 kr. När man gör såna beslut om och om igen, så kommer man aldrig bli rik eller förmögen. 

Många köper bostad i Stockholm för över 10 miljoner. Jag vet inte vad folk tjänar där, men är det värt det? Betala hela lönen på amortering och räntor? Dra i håret när det kommer fakturor? När räntor stiger? Det kan inte vara roligt att äga så dyr hus. Tänk om priserna står stilla i många år eftersom bostaden är så dyr? Eller i värsta fall, faller?

Genom enkla vardagliga beslut, spendera mindre än man tjänar, fokusera på att minska kostnader, öka intäkter, investera det som blir över och lära sig nya saker räcker extremt långt och över tid blir man miljonär. Så enkelt är det.

Två Månadslöner

6 comments:

  1. True. Vi gick från consumer suckers till miljonärer på 2,5 år. Det var faktiskt inte jättesvårt men krävde sitt sparande så klart :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner25 August

      Härlig känsla eller hur?

      Man har redan för många saker tycker jag och ha kapital vid sidan om ändrar hela livet. Nu bryr man sig inte så mycket om det blir uppsägningar, om man ska byta jobb eller om man tar en extra månad ledigt. Pengar ger frihet och fler alternativ i livet. Nu kan jag till exempel åka utomlands dit jag vill och inte dit jag har råd med. Allt blir bara mycket enklare.

      Tänk om något går sönder hemma, då kan man skaffa nytt eller begagnad, man kan göra det direkt, samma kväll, istället för att vänta på lön eller spara i flera månader.

      Delete
  2. Replies
    1. Två Månadslöner25 August

      and a Queen :)

      Delete
  3. Anonymous25 August

    Lätt är det inte. Jag har köpt mitt boende för liknande belopp som du nämner för Stockholm. Men det är ju här jobben som jag är utbildad för finns. Det kan jag inte ändra på. Jag kan pendla, men en timmes pendlingstid varenda dag gör kanske två tiondelars skillnad i pris. För mig är det inte värt det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bostaden är också sparande, lägger man 20 000 kr per månad på sparande, amortering av lån, csn, sparkonto, börs m.m. tillsammans så tar det bara ca 4 år för att komma upp till miljonen. Allt räknas.

      Delete