Tuesday, August 8, 2023

Vi födds med förbestämd summa pengar



Alla gillar pengar och det är därför min blogg handlar om privatekonomi, sparande, investering samt olika tricks och tips som hjälper dig spara. Det finns aldrig för mycket pengar om man kan hantera dom rätt. Det som är bra att det är oändlig resurs, vilket betyder att det finns inga gränser på hur mycket man kan spara ihop.

Minns inte namnet på boken men jag har läst att man födds med förbestämd summa som man kan nå under livets gång och aldrig mer. Rätt eller fel är det oklart, för mig känns det lite påhittad teori, jag tycker att alla kan ha det bra och pusha sig själva framåt och nå nya höjder, hela tiden.

Vi människor vill utvecklas och det är naturligt med förändring, hela tiden. Har du dina vänner, jobb, hus, hobbies och så vidare så kommer det mesta ändras inom 10-20 år för att det sker förändringar hela tiden. Det räcker att man flyttar och då måste man byta bostad, hitta nya vänner och byta jobb. Man tröttnar på sin hobby och behöver en ny.

Tittar jag på mig själv om hur jag var för bara 15 år sedan så har mitt liv vänt upp och ner. Jag bodde hos mina föräldrar och var student. Jag hoppades på att någon tar emot mig på någon utbildning och jag byggde och målade modellsatser från andra världskriget. 

Idag bor jag med min fru i snart avbetalad hus, har klarat två utbildningar, haft flera olika jobb och bland mina hobbies är att blogga, tillverka nya produkter, investera och spara pengar samt spela kort och brädspel. 

Jag ser mig själv om 10 år med uthyrningsfastighet, eget företag, 10-tal utlandsresor bakom mig, inga skulder, nästan redo för tidig pension och förhoppningsvis i bättre form än jag är idag. Så nej, jag tror inte på att vi födds med en förbestämd summa som vi kan spara ihop till. 

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag tycker inte det där är korrekt. Särskilt inte i Sverige där vi har fantastiska möjligheter till både utbildning och att investera på börsen.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    ReplyDelete