Wednesday, August 2, 2023

Årsavkastning på börsen på 1 dag!



Prevas är ett bolag jag har köpt fler aktier under rapportdagen när kursen rasade med -14% under första halvtimmen när börsen öppnades. När jag tittade på rapporten så såg jag minskad vinst per aktie under senaste tre månader. Måste vara en snabb reaktion av marknaden. Det blev 1,9 kr i vinst mot förra årets april-juni på 2,16 kr per aktie. Men tittar man på lite längre sikt så ser det faktiskt... bra ut. 

Rapportdagen avslutades med -4% på 111 kr. Jag lyckades köpa på 103 kr per aktie vilket är hela årsavkastning för mig på ett endaste dag! 8% tjänade jag på att köpa vid rätt tillfälle och de som lyckades köpa under 100 lappen så hade de fått närmare 12-13% återhämtning på en dag! Helt otroligt hur viktigt det är att betala så lite som möjligt för aktier! 

Januari-juni visar följande (i parentes är förra årets samma period):

  • Nettoomsättning 772,0 Mkr (650,9)
  • Resultat efter skatt 66,9 Mkr (60,4)
  • Resultat per aktie efter utspädning 5,08 (4,63)

"Värt att notera är att både omsättning och resultat för första halvåret 2023 var all-time-high. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 72,9 Mkr (52,5) under första halvåret. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla Prevas genom kvalitativ lönsam tillväxt i linje med våra finansiella mål."

Om resten av året fortsätter i lugn tempo så kan vi förvänta oss strax över 10 kr i vinst under 2023. Utdelning på 5 kr låter rimligt nästa år vilket är bara 50 öre mer än det som utbetalades i år. Det är nästan 5% i direktavkastning. 

Senaste fyra åren har PE varit mellan 14 - 14,7 och det är vad Prevas borde kosta även idag tycker jag, eftersom PE talet är inte hög för en växande bolag. Rimlig aktiekurs just nu är därför mellan 140 - 147 kr. Mer om vi ser ökad efterfråga framöver och mindre om det är tuffare klimat där ute. Det är därför jag köpt på mig fler aktier runt 100 lappen. Tyckte det var bra pris och köper fler om vi faller dit igen.

Som jag nämnt i mina tidigare inlägg, bara för att ett bolag gör en vinstvarning betyder det inte direkt att alla andra kommer ha det tufft eller vinstvarna också. I detta fall menar jag B3 Consulting som vinstvarnade och Prevas föll också, fast det verkar rulla på bra här fortfarande. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment