Sunday, March 12, 2023

Ikigai bokrecension



Som vanligt går jag lite snabbt igenom boken och lägger till lite egna tankar, för att, varför inte? Det är bok nummer 3 som jag läst i år och jag har som mål att läsa en bok i månaden så det blir totalt 12 böcker i år. Boken är bland dom bästa jag läst och den heter IKIGAI som jag starkt rekommenderar. Extra mycket om du gillar Japan.

IKIGAI är en japansk filosofi som betyder - värdet med att leva. Man kan även säga att IKIGAI är ett sätt att förhålla sig till livet eller med andra ord, en anledning till att gå upp på morgonen. En anledning att finnas till helt enkelt.

Anledningen till varför japaner lever längre än dom flesta är inte för att dom dricker grön te och får frisk luft. Inte heller diet eller temperaturen. Det är IKIGAI som dom flesta lever efter. Japaner är aktiva, livet ut. Att gå i pension efter jobbet finns inte i Japan. Inte ordet i alla fall. 

Vad är ditt IKIGAI? Varför går du upp på morgonen? Vad är du bra på? Vad älskar du? Vad får du betalt för? Det är frågor som kan ställas och alla har ett svar på dom. Jag själv går upp på morgonen för att skriva blogginlägg, dela med mig mina tankar och hjälpa andra göra analyser på aktier, ger tips och förslag på privatekonomi och hur man kan bli rikare än man var igår. Det gör jag även utanför bloggen, jag delar alltid med mig min kunskap med vänner och arbetskamrater. 

Jag går även upp på morgonen för att ta hand om hunden, min fru och för att utföra mina arbetsuppgifter mot arbetsgivaren. Dom behöver mig. Jag är bra på dom sakerna och det är där min full fokus är. Familj, sparande och arbete. Jag älskar det jag gör och vill inte ändra på något, jag trivs som det är. Vad är ditt IKIGAI?

Att kunna arbeta eller sysselsätta sig i en god flöde skapar IKIGAI, visst har du haft en dag eller två när du går ut på morgonen, gör det du älskar och sedan är det kväll, du tänker såklart, vad fort tiden gick, jag har inte ens märkt det. Det är precis vad god flöde är, du njuter av tiden, ungefär som semester, det går så himla fort förbi. Då har du gjort en massa som du älskar. 

I Sverige har vi haft vid slutet av 2020 strax över 1 500 personer som nått 100 år. Till och med 3 personer har firat 110 år! Enligt statistiken lever kvinnor längre än män generellt sett. I boken nämndes 110+ åringar, tydligen finns det runt 300 - 450 personer som levt så länge. Endast 75 personer kunde man bevisa. En japan på 117 år och 27 dagar, ät och sov, sa han. Det var hans svar på varför han levde så länge. En kvinna på 110 år sa att man ska äta sushi och sova. Hur lyckades hon leva så länge? Det undrar hon med. En kvinna på 116 år och 347 dagar, jag åt aldrig kött i mitt liv, sa hon.

122 år gammal, hon var världens äldsta kvinna. Hon cyklade tills hon var 100 år gammal och levde själv utan hjälp till 110 år! Hon slutade röka vid 120 års åldern. En man på 114 år sa att man ska ha sysselsättning för hjärnan, då kommer man leva länge. Riktigt bra bok som sagt.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous12 March

    Läste den med för några år sedan och gillade den massor. Men tror hemligheten bakom japaners långa liv är en blandning av det, kost, socialt umgänge, fysisk aktivitet och en hälsosam livsstil överlag. Väldigt fascinerande, och jag har läst en hel del om det på senare år. Bland annat boken The Blue Zones, där japanska Okinawa förekommer bland andra.
    /K

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska läsa den också, tack för bra tips! 🤩👍

      Delete
  2. Anonymous13 March

    Kommer det ett inlägg med dina tankar ang börsen nu med tanke på det som händer i USA? Hade varit intressant att höra din tankar om börsen just nu, för 2023 och framåt. Grym blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous13 March

      Hej! Tack! Det kan jag skriva om! Oftast så skriver alla bloggare om samma sak så jag försöker att skriva om lite annat för att få lite variation.

      Delete