Saturday, March 4, 2023

Vi har lagt ett bud på en lägenhet



Förra veckan var vi på visning och tittade på en lägenhet. Tanken var att vi ska titta på den och sedan åka hem. Eftersom det är min dröm att äga uthyrningsfastighet (hus eller lägenhet spelar mindre roll) så kunde jag inte låta bli att buda på den. Väldigt bra läge, lagom stor stad, fri uthyrning, stor etta med ett nytt badrum och kök. 

Det som gjorde det ännu mer intressant är att man får en hyresgäst på köpet och priset för lägenheten var också lägre än liknande i området. Vi var inte själva där. Totalt var det tre familjer till förutom oss två. Det såg ut som att dom ville köpa den till sina barn för att barnen var med på visningen. Troligtvis blivande studenter. Vi ställde såklart en massa frågor om lägenhet och området.

Efter visningen var vi faktiskt nöjda, vi pratade i bilen hela vägen hem och bestämde oss att lägga ett bud på den. Det fanns redan ett skambud på 900 000 kr och vi tänkte vi tar den för 950 000 kr. Utgångspriset var nära 1 miljon. Eftersom räntorna kommer fortsätta stiga och säljaren har bråttom att sälja, jag var nästan säker på att vi kommer att få den. 

Bara så du vet så finns det oftast inga regler när man köper en fastighet, du har rätt att lägga ett hur lågt eller högt bud som du vill. Lägg ett bud en bit under utgångspriset om du känner dig osäker. Själv har jag gjort en rejäl undersökning och visste vad maxpriset för lägenheten är. 

Efter en stund fick jag svar att den andra budgivaren bjuder 955 000 kr. Typiskt. Kanske det stämmer, kanske hittar mäklaren på det men jag avstod från att höja budet. Det var max som jag tycker lägenheten är värd. Inte en krona mer, inte ens om det är så lite pengar som 10 000 kr som kan avgöra att vi får den. Jag står bakom mina beräkningar.

Jag räknade mycket på lägenheten innan vi gick på visning, gjorde en hel excel fil på vad kostnader blir beroende på kontantinsatsen vi lägger in, såklart även olika räntesatser och andra kostnader. Jag var lite nervös innan jag fick svaret, man vill ju få lägenheten men samtidigt är man ändå lite orolig kring framtiden och kommande räntehöjningar. Jag tänker att det får jag släppa nu, vilket är skönt på ett sätt men ändå vill jag köpa en lägenhet framöver. Jag ska fortsätta räkna, spara och söka efter en bra lägenhet som passar för uthyrning. 

Sedan blir det ett köp, helst i dåliga tider när alla måste sälja. Det är just då man gör dom bästa affärer, eller hur?  

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous04 March

    Du kommer att få din lägenhet under det närmaste året.
    Tycker lågkonjukturen känns ej..
    När kommer mass arbetslösheten .. då får vi svaret.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite så tänker jag också, känns som att det blir värre om 6-9 månader. Räntan kan bli mycket högre och elpriserna också. Arbetslösheten har redan börjat, men det blir nog fler som drabbas. Har bekanta som har redan blivit uppsagda.

      Delete
  2. Vad kan man få för intäkter på en sådan lägenhet? Man vill ju ändå ha ganska bra avkastning... I Stockholmområdet är det inte att tänka på även fast priserna gått ner en aning så blir det dåligt risk/reward på den.
    Oftast är det ju inte fritt fram med uthyrning heller så det brukar bli extra dyrt om det går att hyra ut fritt. (utan att ha följt den marknaden direkt)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, dom lägenheter som tillåter uthyrning kostar extra mycket. I detta fallet hade jag kunnat tjäna på amortering 1300 kr + återbetalning av ränta via skatteverket på ungefär 800 kr. Räknar man 2% i prisökning på lägenheten per år så är det 1700 kr per månad. Man får alltså ingenting i handen varje månad, men totalt sett får man 3800 kr ungefär per månad över längre tidsperiod.

      Stockholm är nog svårare att köpa, man behöver rejäl insats.

      Delete
  3. Anonymous04 March

    Nu vet jag inte hur ni lever men själv sålde jag min lägenhet i februari förra året och har spenderat större delen av mitt liv utomlands sedan dess. Jag tycker det känns märkligt att man ska behöva tjonga ut miljoner för att köpa bostäder i Sverige, själv får jag ut mer av livet genom att leva gött i andra delar av världen dessutom betydligt billigare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi har som mål att göra samma sak framöver. Under tiden vi jobbar så kan vi resa runt och söka efter en bra ställe som passar oss. Sedan blir det nog en flytt när vi känner oss nöjda med pengar och jobbet. Vart är du nu? Hur hamnade du här på bloggen? Jobbar du utomlands också?

      Delete