Thursday, March 2, 2023

Fortnox på all time high



Fortnox är bland dom dyraste bolag på svenska börsen. Tittar vi enbart på stora bolag (Large Cap) så är den på 6:e plats ungefär, beroende på vad vi tittar på. Jag har ägt aktier länge i bolaget, nästan 5 år nu och dom första aktierna jag köpt har gått upp med över 1 240%! Jag köpte fler aktier varje år vilket gjorde att jag köpte dyrare för varje år och avkastningen blev lägre. 

Inköp är 28,27 kr per aktie och aktiekursen idag är på 64 kr vilket är en uppgång på 127%. Aktien är övervärderad, har en väldigt hög PE tal och det finns få som vill sälja aktien. Priset bara fortsätter upp verkar det som och jag förstår inte vem som köper på PE tal över 100. Aktien kostar dyrt gånger 3.

Alla miljonärer och miljardärer har sagt i olika intervjuer att man ska undvika dyra bolag. Alla böcker jag läst säger att man ska inte köpa bolag som är dyra, som mest ska det vara PE 30. Det betyder 30 gånger årsvinsten och vinsten i Fortnox för 2022 var 0,57 kr. Om bolaget lyckas fortsätta och höja vinsten igen med 30% till 0,74 kr så borde aktien kosta idag på ungefär 22,23 kr. Den kostar som sagt 64 kr!

Anledningar jag hittade för den höga prislappen är aktieåterköp. Fortnox ska köpa tillbaka en del av aktier vilket betyder det blir färre aktier i bolaget vilket gör att vinsten blir högre, den fördelas ju på färre antal aktier.

En annan anledning är att Fortnox meddelade prishöjningar (igen) från 1 mars. Justerad prislista ser du i länken. Man kan se att nästan allt kommer höjas i pris på mellan 5-15%. För bara 1-2 år sedan sa VD att det blir inga prishöjningar, det är inte så bolaget arbetar. Dom vill växa av sig själva med låga priser. Det har tvärvänt på ett par år. Aktien blev glad och steg 4% under dagen till högsta prislappen någonsin i bolagets historia (vilket kallas för All Time High). 

Fortnox står för ungefär 5% av hela min aktieportfölj vilket är helt okej storlek. Det kan du se i portföljen som jag uppdaterade vid månadsskifte. Jag vet knappt själv vad man ska göra, sälja allt vill jag inte men behålla är också farligt, tänk om det händer något och aktien halveras i kurs? Jag behåller i alla fall hälften så får vi se vad som händer.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment