Thursday, March 23, 2023

Deklaration 2023



Efter att ha kontrollerat och korrigerat min deklaration så är jag på hela noll kronor. Helt underbart! Tack Skatteverket! Nej, det är det inte, men på ett sätt är det ändå bra, det betyder att jag hade rätt avdrag på skatter under hela året vilket gör att jag fick alltid rätt utbetalt hela tiden. 

Dom som får tillbaka en klumpsumma hade kunnat få mer varje månad istället. För dom pengarna hade man kunnat köpa saker billigare, för att det var billigare i början av 2022 än det är idag. Målet borde vara att inte få något vid deklaration men så tänker inte andra.

Många vill få en klumpsumma innan sommaren och sedan spendera allt på semester eller annan dyr äventyr. Många tänker inte alls på sparande. Det är lite tråkigt, det kan hända 100 olika saker som man inte kan styra över. Vad gör man då? Lån? Det blir ännu dyrare. 

En kille jag känner kommer få hela 35 000 kronor tillbaka! Det är olika för alla helt enkelt och det finns ingen rätt eller fel. Jag gillar dock när jag får det jag ska varje månad och inget tillbaka efter årets slut. Under tiden kan jag investera dom pengarna som stiger förhoppningsvis i värde och ger även lite utdelning.

Glöm inte att lägga till bilresor på deklarationen om du har rätt till det och betala in skatt för sidoinkomster från bland annat blogg eller Youtube kanal. Rätt ska vara rätt, även om det känns orättvist. Hur mycket pengar har du fått tillbaka eller fick betala in? 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous23 March

    Tja
    Fick 16000kr & tänker att allt åker in på sparkontot för tror inte vi har sett slutet på räneuppgången/inflationen.
    Höga räntor till 2025 & sedan kommer säkert normalräntan ligga på 3,5%

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du gör nog helt rätt, man hade även kunnat köpa fonder till exempel med 1000 kr varje månad för att nedgången kommer troligtvis fortsätta så länge vi har hög inflation.

      Delete
  2. Anonymous23 March

    Eftersom jag/vi äger aktier och fonder både på gammal depå och ISK så får jag och min partner alltid restskatt. Inte många som tänker på att rutan "inkomst av kapital" gäller även för ISK.
    Vi har ränteavdrag pga lån på huset (ca 20% av värdet) men det räcker inte för att kvitta. Dessutom så tillkommer ju fastighetsavgiften (som ligger på maxbeloppet om man bor nära en storstad).
    Avdrag för resor till och från jobbet slutade jag med när jag slutade jobba skift (förra seklet). Men då var det ganska lätt motiverat: "första bussen avgår kl 09:00 på söndagar. Då arbetspasset börjar kl 08:30 så kan inte kollektivtrafik utnyttjas".

    Som min partner sa om restskatten "jobbigt, men väntat". Det är på nivån en nettomånadslön för oss båda tillsammans. Vi får se det som att vi haft pengarna till låns. Som samtidigt har varit investerade (oftast på en stigande börs).

    Spargrisen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är aldrig kul att betala in pengar, men livet är inte alltid lätt 🙄

      Delete
  3. Anonymous23 March

    Skulle betala 500kr men blir 2000kr tillbaka istället p.g.a. resor till jobbet. Skönt att det blev lite åt "rätt" håll, blir det lite extra till investering för den månaden :).

    ReplyDelete