Friday, March 10, 2023

Pensionspyramiden behöver ändras



Mina tankar kring pensionssystemet är att den är väldigt dålig. Man får alldeles för lite när man går i pension och det är orättvist. En person som jobbat hela sitt liv ska få tillräckligt med pengar när det är dags att pensionera sig. Därför valde jag att skapa en egen pensionspyramid där pension står för minsta delen och eget sparande för största.

Många frågar mig, varför sparar du? Ja du, det är just för att man får alldeles för lite när det är dags att gå i pension. Flera jag känner får knappt så det räcker. Har man inte eget sparande då är det kört med andra ord. Eget sparande behöver inte vara en massa kontanter under madrassen.

Eget sparande kan vara vad som helst som har värde och det ska helst stiga över tid. En bostad kan vara bra att ha som är avbetalad. Fonder är också ett sätt att spara till pension. Även om du har en massa verktyg och traktorer så har dom också ett värde, man kan alltid sälja dom när pengarna inte räcker till. 

Är man pensionär så kanske man kan odla eget eller ha egna djur. Det finns många olika sätt att spara till pension och det ska man göra så tidigt och så länge som möjligt, för att vem vill jobba till 70 år? Många jag pratat med säger att dom vill gå i pension tidigt, men har inte råd. Man har inte råd för att man inte sparat, så enkelt är det. Jag ser dock att ungdomar visar lite mer intresse för sparande, det är väldigt bra att dom tänker till.

Själv amorterar jag kraftigt på bolånet och den är borta om 30 månader, förutom det så sparar jag i aktier och fonder. Sedan är tanken att investera i uthyrningsfastighet eller starta eget företag. Jag har som mål att sluta jobba åt arbetsgivarna vid 50 års åldern och jobba för mig själv istället med det som jag tycker är kul. Jag har 19 år på mig att bygga upp förmögenheten. 

Om vi säger att jag behöver 300 000 kronor om året om 19 år, så behöver jag det i 15 år tills jag är 65, då behöver jag 4,5 miljoner kronor i tillgångar. Det borde inte vara speciellt svårt eftersom vi äger snart vårt hus som värderas över 2 miljoner. Pengarna kan dubblas på 10 år försiktigt räknat, så 2 mkr kan bli 8 mkr tills det är dags för mig att gå i tidig pension. Lyckas jag leverera fina sidoinkomster, slår jag världsindex över tid och lyckas jag behålla jobbet i 19 år så blir beloppet lätt över 10 mkr i nettoförmögenhet. Underbar framtid.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous10 March

    Om du går i pension vid 50 så görs inga fler avsättningar till allmän pension, premiepension och tjänstepension. Kommer du ha tillräckligt med egna pengar kvar när du fyller 65 för att täcka upp den luckan i pensionsbelopp?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag ska se till att det kommer att räcka.

      Delete
    2. Anonymous10 March

      Gillar inställningen i det svaret :-)

      Delete
  2. Hej, Jag tror att många felaktigt har trott (och tror fortfarande) att om de bara jobbar och sliter i hela sina liv så skall det sedan finnas ett allmänt pensionssystem på plats att ta hand om dem i pensionen. Men nu är det ju inte så längre och detta måste folk bli informerade om. Eget sparande och tjänstepensionen är vad som kommer att göra att man kommer upp i summor som man kan leva bra på. Redan på gymnasiet behöver unga människor få veta detta och sedan börja spara och investera omedelbart från det att de får sin första lön. Det lår jag mina 9:or varje år. Jamen, vem orkar jobba tills pensionen? Inte jag.
    Bra inlägg och viktigt ämne!
    Såg ditt meddelande. Hör av mig snart.
    Ha det gott!
    Anneli

    ReplyDelete