Wednesday, March 22, 2023

"Alfahonor spekulerar" ska hjälpa kvinnor att investera



Tycker att det finns en hel del bra poddar men det har dykt upp en ny podd om sparande senaste månaden som många har säkert missat. Det är Alfahonor spekulerar som drivs av Johanna Kull och Linnea Wiklund. Efter att ha lyssnat på några av deras avsnitt så rekommenderar jag er andra att också göra det.

Alfahonor spekulerar är podden av kvinnor för kvinnor som söker överavkastning, alfa. Tjejerna delar med oss av sina liv samt hoppas kunna vägleda och inspirera oss till ett bättre sparande. #fonder, #aktier, #pension, #bolån, #parekonomi #barnsparade #hållbarainvesteringar, är exempel vad det kommer surras om. Såklart går tjejerna även in på det senaste och hetaste i finansbranschen och ett och annat skvaller som når deras öron. Och sist men inte minst, om livet 30+ och hur dom parerar den så kallade vardagen.

Jag är inte en kvinna, men det går kanske ändå bra att jag lyssnar på det? Tycker att ju fler olika vinklar man hör och ser desto bättre. Det är väldigt bra att det finns poddar likt denna som fokuserar bara på kvinnor och visar att dom också kan spara, investera och göra till och med bättre affärer än män. 

Dock kan man ifrågasätta vissa saker. Tänk om man hade gjort tvärtom? Om jag hade skapat en podd för män som investerar bättre än kvinnor i bitcoin? På nåt sätt känns det fel att trycka ner en viss grupp. Alla investerar så bra dom bara kan och vissa grupper generellt sett kan det bättre än andra och det är helt okej. Vi kommer aldrig vara lika i allt. Män och kvinnor är olika och det ska vi acceptera. Det spelar ingen roll vem är bättre än vem, det viktigaste är att vi hjälper varandra.

Jag gillar inte grupperingar, män sparar så, kvinnor sparar så, miljonärer gör på det sättet och ungdomar investerar i populära aktier. Varför behöver vi dela upp oss? Jag gillar när vi sparar och investerar tillsammans, oavsett om man är man, kvinna, ung eller gammal, svensk eller inte. Vi sparar på börsen för att tjäna pengar. Tillsammans är nog nyckelordet här. Hjälp varandra, håll ihop. Utesluta inte män bara för att. Bara ett litet tips.

Hela inlägget blev lite rörig men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det gör jag knappt själv när jag läser igenom det jag skrivit...

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Jag håller med dig på ett sätt, men tror att det kan vara till viss nytta att veta varför man agerar som man gör. Det är bara genom att vara medveten som man kan göra förändringar, om man önskar det. Och precis som du nämner så är vi olika och agerar och reagerar på olika sätt och det kan vara bra att veta varför vi gör det, så att vi vet vad som är bra eller behöver förbättras.

    Men det är klart att man får ta dessa "grupper" med en nypa salt, att bara dela in i män/ kvinnor/ unga/ gamla blir väldigt stelt. Man behöver ta hänsyn till vilken bakgrund man har, vilka egenskaper man har och framför allt vilka mål man har. Allt detta är ju individuellt oavsett kön, ålder etc.

    Det här med att utesluta andra än sin "egna" grupp är jag också lite kluven till. Som i tex vissa forum kan jargongen bli ganska hård, vilket gör att man inte vågar publicera eller ställa frågor av rädsla för att bli idiotförklarad. Om jag ska generalisera grovt nu, så upplever jag att tonen blir mjukare i ett forum där bara kvinnor kommenterar och det kan vara skönt när man befinner sig på ett okänt/ nytt territorium som historiskt sett betraktats som manligt. Jag vet också att inte alla män är hårda och jag vet att i en grupp med bara kvinnor, kommer det också fram hårdare karaktärer.

    Och som alltid finns det såklart olika grader och lager, gråskalor och undantag.

    Intressant, tycker jag! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner22 March

      Det är det verkligen! Man borde kanske samla ihop många olika bakgrund på ett och samma ställe och dela med sig sina tankar och kunskaper. Hade varit verkligen intressant att höra hur det skiljer sig i tankesättet.

      Kul att höra din resonemang!

      Delete