Wednesday, March 1, 2023

Bästa aktier kommande 10 åren



Redan 1 mars, helt otroligt hur fort tiden går. Det är precis vad börsen behöver, tid och lite investerade pengar. Då hinner dom växa till sig till en rejäl summa. Låt oss titta på min portfölj och se om det har växt något under februari eller inte. När jag loggade in på Avanza såg jag att utvecklingen för februari är på hela 0,19%. Med andra ord noll.

Hittills i år visar det 9,12% vilket är ganska bra. Det är mycket kvar av året men avslutar vi året så, då är jag nöjd. Börsen stiger ungefär 7% i snitt om året över långa tidsperioder. På ett år visar min portfölj 6,51%, på tre år 42,47% och sedan start januari 2018 är det 97,18%. Vi kan konstatera att pengarna växer i alla fall.

Bästa aktie senaste månaden har varit Tesla med 23,37% uppgång. Sämsta - Castellum med -8,57%. Hittills i år har bästa aktien för mig varit Tesla med 66,87% och sämsta var Axfood med -12,31%. Bästa aktie sedan jag började investera 2018 har varit Fortnox med hela 1171%! Första köpet gjordes för 7 kr per aktie och nu är aktien uppe på 62 kr. Helt otroligt.

Det är precis det jag menar när jag säger att det räcker med några få vinnare. Köper du 10 olika aktier, ett av dom stiger med 1000%, då spelar det ingen roll att 5 andra aktier gått ner -50%, du ligger fortfarande på rejäl plus. Vad har vi haft för vinnare på börsen och vilka kan bli vinnare? Ingen vet, men följande bolag har stor potential framöver:

Evolution Gaming, Nibe, Fortnox, Embracer, Tesla, Nvidia. Vissa andra hade kanske lagt till Sinch, Mips, Hexatronic, SBB, New Wave, Plejd och liknande men personligen tror jag inte på dessa bolag, det är något som saknas, jag tycker inte att dom har bevisat än att dom kan det. Vissa av dom är temporärt hypade. Dom kan också bli en bra investering, men jag tror att bolagen jag nämnt först kommer prestera mycket bättre kommande 10 åren. 

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Otrolig utveckling i Fortnox, grymt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner01 March

      ... och den fortsätter upp, jag förstår inte värderingen alls. Vem vill betala 3x mer än dyrt?

      Delete
  2. Är ju jättesvårt att gissa såklart men jag tror SBB, Addlife och Instalco kommer vara vinnare på 10 års sikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför just dessa bolag?

      Delete
    2. För att dom har en jättebra tillväxt story framför sig, megatrender som gynnar dom. Elektrifiering (Instalco) Folk lever längre (SBB,Addlife,Instalco) Det behövs mer vård och vårdfastigheter. Alla tre företag kommer också fortsätta växa utanför Norden. Just nu pressas ju dessa bolag av räntehöjningarna men det kommer ju inte att vara så för alltid.

      Delete