Sunday, March 19, 2023

Gör som jag, förlora aldrig pengar på börsen



Det har gått över 5 år sedan jag började spara och för att vara exakt är det 63 månader. Har du hört uttrycket att alla förlorar lite pengar på börsen? Alla gör misstag? Alla har surdegar och alla säljer med förlust ibland? Jag är som tur är levande bevis att jag aldrig förlorat pengar på börsen. Jag har gjort misstag, ja, men inte förlorat en enda krona. Mina sämsta aktieaffärer kan du läsa i länken.

Hur kommer det sig? Läs först om sämsta aktieaffärer, där står det hur jag lyckades vända dåliga köp till vinst. Dom flesta av mina aktier har jag haft sedan start, jag tror att det är Securitas som har störst minus i portföljen just nu men det gör inget eftersom jag har inga tankar att sälja innehavet, tvärtom, jag har ökat något senaste tiden. Eftersom jag inte sålt har jag inte förlorat pengar. Full analys om Securitas har Dr.Dividend skrivit om nyligen.

Det är fullt möjligt att undvika förlora pengar på börsen. Ett annat exempel är min tjejkompis som köper bara Spiltan aktiefond investmentbolag. Inget annat. Hennes fond presterar nästan lika väl som min aktieportfölj och hon behöver inte göra någonting eller ens förstå vad hon äger för den delen. Ni behöver inte vara oroliga, jag hjälpte henne med fondvalet. Har hon förlorat pengar? Nej. Senaste 5 åren är fonden på runt +100%, ungefär som min aktieportfölj. 

Den stora massan som investerar förlorar dock pengar, dom köper populära aktier som bara stiger och sedan när kursen faller vet dom inte vad som ska göras. Många köper ännu mer och då blir det oftast bara värre, många aktier återhämtar sig aldrig. Stora, tråkiga och stabila bolag som gör vinst är oftast svaret. Det är inte alls svårt att hitta dom, jag själv använder mig av bland annat börsdata.se

Gör som jag, förlora aldrig pengar på börsen. Köp det du förstår, bolag där du handlar själv eller hört väldigt mycket bra om (och helst länge). Köp fonder om du är osäker, alla indexfonder stiger över tid. Tänk tvärtom, var kan du förlora pengar? Vad kan hända? Köp inga små eller förhoppningsbolag, inte ens för 1 000 kr. Hellre garanterad 5-7% om året än att hoppas på 100% men med risk att förlora allt. Det är svårt att tjäna ihop pengarna, varför riskera dom? 

Två Månadslöner

8 comments:

  1. "T.I.N.A."19 March

    Håller med till fullo. Köp svenska kvalitetsbolag (värdeaktier) med fin historik som t.ex Investor, Latour
    och Atlas Copco och behåll dem.

    ReplyDelete
  2. Gnagis19 March

    Bra inlägg. Time in the market slår timing the market. Eller som judarna Rotschilds brukar säga: ”We buy when there is blood 🩸 in the streets.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aktier faller inom skogsbranschen och fastighetsbranschen som om vi aldrig kommer behöva fastigheter eller förpackningar/virke. 😅 Det är bara att köpa nu när det är totalpanik.

      Delete
  3. Anonymous19 March

    Mycket intressant att läsa o begrunda.Bra jobbat 👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aww tack! Det är alltid kul att höra vad ni tycker! ❤ Jag själv läser bloggen ibland fast det är jag som skrivit det haha! Jag är lite speciell... 😂

      Delete
  4. För några år sedan gick jag igenom ett tufft uppbrott med min långvariga partner. Vid den tiden var jag hjärtbruten och visste inte hur jag skulle gå vidare från förhållandet. Jag försökte nå ut till min ex-partner och tiggde om en ny chans, men det gjorde bara saken värre.

    Efter flera månader av att känna mig vilsen och hopplös bestämde jag mig för att söka professionell hjälp. Jag pratade med en terapeut som gav mig värdefulla råd om hur jag ska klara uppbrottet och hur jag ska starta läkningsprocessen.

    En av de viktigaste sakerna som min terapeut sa till mig var att fokusera på mig själv och min egen personliga utveckling. Jag började ta hand om min fysiska och mentala hälsa, började med en ny hobby och fick kontakt med gamla vänner igen. Jag arbetade också med att ta upp några av de frågor som ledde till uppbrottet, som kommunikation och förtroende.

    När jag började känna mig mer självsäker och trygg i mig själv, började jag se förändringar i min ex-partners beteende mot mig. De nådde ut till mig för att komma ikapp och vi började prata oftare. Vi tog det långsamt och bestämde oss så småningom för att ge vårt förhållande en ny chans.

    När jag ser tillbaka insåg jag att nyckeln till att få tillbaka min ex-partner inte var genom att tigga eller manipulera dem, utan genom att arbeta med mig själv och min egen personliga utveckling. Genom att fokusera på mitt eget välmående kunde jag bli en bättre partner och locka tillbaka min ex-partner till mitt liv.

    Om du går igenom ett uppbrott och vill få tillbaka din ex kärlek, uppmuntrar jag dig att ta dig tid att fokusera på dig själv och din egen personliga tillväxt. Sök professionell hjälp, ta hand om din fysiska och psykiska hälsa och arbeta med att ta itu med eventuella problem som kan ha bidragit till uppbrottet. Med tid och ansträngning kan du kanske locka tillbaka din ex-kärlek till ditt liv, eller till och med hitta ny kärlek och lycka med någon annan.

    Detta var möjligt med hjälp av Dr.Oduduwa, jag rekommenderar starkt Oduduwa kärleksförtrollningsböner till alla som vill få tillbaka sin före detta kärlek och för en långvarig kärleksrelation och äktenskap.

    Få din kostnadsfria onlinekonsultation med Dr. Oduduwa idag: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Anonymous22 March

    Jag är inte särskilt förtjust i ditt sätt att resonera. Att rättfärdiga ett aktieköp som gått ner med "Jag har inte förlorat något fören jag har sålt" blir att ljuga för sig själv. Om du köper en bil som går ner i värde, säger du också att du inte har förlorat något fören du sålt den?

    ReplyDelete