Wednesday, March 8, 2023

Dom flesta förstår inte pengar alls, gör du?



Det finns endast 4 olika typer av människor i hela världen. Idag ska jag gå igenom alla och jag vill att du ska fundera över vilken av dom är du. Och nej, det är inte gröna, gula, röda och blåa gubbar, dom känner ni redan igen. Idag är det någon helt annat som handlar om hur du hanterar dina pengar:

1. Lever från månad till månad. Ibland blir det pengar över som sätts på en sparkonto eller bara ligger på kontot tills något roligt dyker upp som man vill köpa. Dessa personer vill leva livet nu och inte sen. För vissa är det även viktigt att se rik ut, ha den senaste mobiltelefonen, ha en fin bil, fina kläder, resa utomlands och kanske en dyr hus på bra läge. Dessa personer brukar inte förstå pengar, därför behöver dom jobba mer och mer för att tjäna mer. Det känns helt enkelt som en ekorrhjul. Dessa personer har aldrig lärt sig att hantera pengar på rätt sätt.

2. Vanlig investerare. Man tröttnar rätt fort på att leva från månad till månad och man vill sätta pengarna i arbete någonstans. Vissa tror att deras hus är en bra investering, andra kontaktar banken, öppnar en ISK och låter banken välja ut fonderna som är bra. Då kör man löpande sparande i fonder man inte är riktigt insatt i. Vissa har ingen koll på vad dom äger för aktier eller fonder. Pengarna växer ju lite i alla fall. Dessa personer oftast rädda att missa fortsatt börsuppgång och vill vara med (FOMO-Fear of missing out) och även rädda att förlora allt. Dom flesta av personer är här tycker jag, dom gör rätt med sina pengar, men något ändå saknas.

3. Investerare. Här finns det personer som vet vad dom köper, vad är en aktie, balansräkning, olika nyckeltal, kan analysera delårsrapporter, konkurrenter och beräkna framtida vinster. Här finns det personer som vet hur man betalar så lite skatt som möjligt, vad man ska köpa och göra för att få passiva inkomster och här jobbar pengar åt dom. Dessa personer har kunskap eller relevant utbildning. Dessa personer förstår när någon försöker sälja skräp till dom. Privatekonomi kan dom, både vilka skulder familjen har och vilken nettoförmögenhet. Här vet dom vart dom är idag och hur dom tar sig fram till sina mål. 

4. Top 1%. Här har personerna högsta utbildning och bästa jobb. Dessa personer är proffs på vad dom gör, dom vet hur man hanterar investeringar, skatter, överenskommelser och skapar egna företag. Personer har riktigt bra nätverk. Kända profiler kan även skapa fonder och liknande som gör att folk ger dom pengar för att dom ska växa, på det sättet får redan rika, ännu mer. Man tar ut avgifter och så vidare och tjänar ännu mer pengar, en del går såklart tillbaka till investerare. Pengar skapar pengar helt enkelt. Här blir man verkligen fri från jobbet och kan göra precis vad man vill.

Jag tror att jag är i nummer 3, investerare. Jag har en del kvar att lära mig men jag är på god väg. Inte många personer är här, kanske 10% av befolkningen? Nummer 4 kommer jag nog aldrig till, men det behöver jag inte heller för att bli rik. Personer i min bekantskaps krets är mellan 1-2 och kommer troligtvis alltid vara där. Det är inget fel med det, men man kommer aldrig lära sig hur pengarna fungerar. Några vänner har hoppat in i 3an också, vilket jag är väldigt glad över. Vilken nummer är du tror du?

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous08 March

    Har nog legat i 1:an i princip hela livet, men nu dom senaste åren ligger jag i 3:an (Man lär sig)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner08 March

      Vilket av dom trivs du bättre i? Är man i 3an så säger oftast folk att man behöver lära sig att leva livet nu. Har man varit i 1an så har man kanske redan gjord det mesta?

      Delete
  2. Mellan 2 o 3 så 2,5 skulle jag säga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner08 March

      Finns det något som du vill lära dig mer om? Eller känner du dig nöjd som det är just nu?

      Delete
  3. Hej,

    Någonstans mellan nummer 2 och nummer 3. Köper aktier mer på att företaget är långsikigt än nästa kvartal, bra ägare, aktieutdelning etc. Men FoMo nej, men klart man påverkas av räntor upp, konjuktur ner etc.

    Pandis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner08 March

      Det är lättare än någonsin att hitta information på nätet, kanske fler och fler kommer hamna i 3an framöver?

      Delete
  4. Är nr 3. Inte lätt att ligga tungt i fastigheter nu som jag gör, SBB och Cibus men vet ju att det är nu man ska köpa och att det kommer att gå bra på lång sikt. Hade jag haft mer pengar skulle jag också köpt dessa bolag nu och behållit på lång sikt.
    Addlife
    Instalco
    Vestum

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fastigheter kommer nog ha tuffare med högre ränta, men allt kommer att rättas till när räntorna sjunker igen, då blir nog fastighetsfonder vinnare igen. Därför är det skönt att ha några olika branscher i portföljen, finns alltid vinnare och förlorare. Det är olika branscher varje år.

      Delete