Saturday, May 20, 2023

Årsstämma i NIBE 2023, sammanfattning



Nu kan jag äntligen lägga en check på min första årsstämma som jag alltid velat att gå på. Det är såklart NIBE i Markaryd som hade en årsstämma och denna gången ville jag inte missa! Under pandemin kunde man inte vara med och som ni vet det är just då man vill vara med, när man inte får det! 

Jag gillar hur NIBE hanterar hela processen. Den är gammaldags och som den borde vara. Jag fick en kallelse till stämma via postbrev. Det skickar inte andra bolag jag är aktieägare i. Jag fick även delårsrapporter i tidningsform, men tackade sedan nej till på grund av miljöaspekt. Dock förstår jag hur viktigt det är för vissa andra aktieägare.

Jag bemöttes av NIBE med största respekt och vänlighet. Kändes som hela Markaryd var full med anställda som stod i alla gatukorsningar. Jag kom fram med bilen, anställda visade mig vart parkeringen är och även var det finns en tom plats! Anställd visade mig även vart bussen är för en rundtur runt NIBEs lokaler och framtida pågående projekt. Över 12 000 kvm kommer byggas kommande året!

I bussen småpratade jag även med pensionärer som är lika imponerande av NIBE och älskar såklart aktier. Dom flesta var pensionärer och det är troligtvis för att det bjöds på fika och mat på kvällen (det var som en hel middag med drinkar (öl, vin) och dessert. Helt otroligt och kostnadsfritt! Jag är så glad och stolt som NIBE ägare.


Under stämman fick vi lyssna på en duktig elev från byn som spelade gitarr och en tjej som sjöng vid sidan om. Helt underbar musik! NIBE har även skänkt pengar till välgörenhet och vi fick även lyssna på deras arbete i drabbade länder och hur tacksamma dom var. Stämman börjades av VD Gerteric Lindquist som är helt underbar person. Född 1951 och är skämtsam, enkel, jordnära, rolig och underhållande. Det hade jag aldrig vetat om jag inte sett honom fysiskt. 

Han gick igenom bolaget, kvartalsrapporten, produkter som NIBE jobbar med, framtidsutsikter, värderingar som NIBE har, hållbarhet och mycket annat. Det som är riktigt intressant att NIBE satsar även mycket på värme i elbilar, halvledare och utveckling. Kaminer säljs bra, värmepumpar också, framtiden är ljus. VD nämnde även att han är inte det minsta orolig att Elon Musk kommer tillverka värmepumpar, VD säger att NIBE kan värmepumpar och är stolta över det.

Det har funnits komponentbrist och finns en del kvar. Vissa pumpar bara står och väntar på sista delar men det är inget NIBE eller någon annan kan göra något åt. Det kommer bli bättre framöver dock och NIBE hade gjort ett ännu starkare resultat om inte bristen på delar. Nästa utmaning blir att hitta arbetskraften, över 100 tjänster kommer finns i Markaryd. Sugen?

Stämman slog alla rekord och det fanns över 1 300 besökare och bland dom över 900 aktieägare. Stämman avslutades med frågestund, tog ungefär 2 timmar och avslutades med middag, fina samtal med dom som satt bredvid och sedan var det att åka hem. Jag kommer definitivt göra om det igen! Men är tveksam att det går att slå årsstämma i NIBE.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous20 May

    Oj vad kul! Har aldrig varit på något liknande, men har inte heller hållt ögonen öppna. Jag äger mest fonder men en liten del NIBE-aktier också. Måste man äga ett visst antal aktier, vara medlem någonstans eller så för att få en inbjudan? Jag har inte fått något brev om bolagsstämma iaf (nu bor jag visserligen rätt långt från Markaryd också). 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kallelse till årsstämma fick du väl? Antingen via brev eller mail.

      Jag anmälde mig att jag vill vara med på stämman och då kom det brev med inträdeskort och epost med praktiskt information.

      Nej, du kan äga 1 aktie eller inga alls. Inne fanns 900 aktieägare och 400 som var bara hungriga :)

      Bor du långt ifrån Markaryd så kan du passa på och kolla runt vad finns det för företag runt dig, kanske något liknande börsbolag som har stämma i närheten? HM? Skistar? Scandic? Vem vet.

      Delete
    2. Anonymous20 May

      Ja det kan hända att jag fått kallelsen digitalt, men med posten hade jag kommit ihåg. Men då förstår jag. Tack för tipset, jag har mest tänkt på stämmorna som torra föredrag och inte lagt något intresse på det, men det kan ju kanske vara värt att gå på nån som ett event nån framöver då 😃

      Delete
    3. Prova! Jag misstänker dock att NIBE är bland dom bättre när det gäller stämmor. Ska prova även Fortnox nästa år om jobbet tillåter ledighet. Bor inte så långt ifrån.

      Delete