Thursday, May 11, 2023

Ahold Delhaize - Stabil pjäs i en utdelningsportfölj



Ahold Delhaize (Holländsk aktie) rapporterade kvartal 1 igår och det är enligt mina förväntningar, jag är nöjd. Året började bra och vinsterna fortsätter öka. Oavsett hur jag tittar på aktien så ser jag många positiva saker som är till och med bättre än Axfood. Det har jag skrivit om tidigare också.

Inflationen är fortsatt hög, men enligt förväntningarna enligt VD. Ahold jobbar hårt för att behålla låga priser och hög kvalité. Många bolag inom koncernen satsar mycket på lojalitetsprogram, till exempel att man skaffar sig en kort som ger rabatt vilket gör att kunder är mer villig att återkomma för att handla något billigare än hos någon annan.

Försäljningen ökade 6% både i Europa och USA. Rörelsemarginalen var hög i USA på 4,8% och låg i Europa på 2,8% på grund av fortsatt höga energipriser och strejker i Belgien. Vinst per aktie däremot ökade med 10,5% till 0,61 euro vilket är stark utveckling i dagens klimat. Inte som Axfood som tappade till 2.20 kr (mot förra årets 3.27 kr per aktie).

Om vi förutsätter att Ahold fortsätter göra vinst i samma takt så kan vi förvänta oss en vinst på ungefär 2,5 euro i år. Aktien kostar 31 euro vilket ger en PE tal på 12,4 vilket betyder att man betalar strax över 12 euro per 1 euro vinst som bolaget gör. I Axfoods fall betalar man ungefär 25 kr för 1 kr vinst som bolaget gör. Båda aktier kostar nästan lika mycket men Ahold kommer troligtvis göra dubbelt så hög vinst i år jämfört med Axfood. Därför fortsätter jag investera i Ahold Delhaize och inte Axfood i dagsläget.


Ahold kommer betala ut andra halvan av utdelningen den 31 augusti och totalt kommer det blir ungefär 1,1 euro utbetalt i år per aktie. Det är 3,5% i utdelning på dagens kurs och 44% av vinsten, vilket är helt okej. I jämförelse skrev jag att Axfood kommer dela ut 75-85% av vinsten under 2024. Om du vill köpa Ahold Delhaize aktier, glöm inte att courtage kostar 4 euro (ungefär 40 kr) så jag rekommenderar att köpa för stora summor direkt. Helst för 10 000 kr - 15 000 kr. Köper du för mer än 15 600 kr så kan det hända att Avanza kommer byta courtage klass för dig och alla dina små affärer blir betydligt dyrare. 

Antalet ägare i Ahold aktien är fler och fler och just nu är vi på 398 st. Blir kul att följa utvecklingen framöver. Ahold fortsätter öppna upp nya butiker, bland annat i Grekland, en butik som heter Alfa Beta öppnade 150:e butik och i slutet av året blir det närmare 200 butiker. Ahold fortsätter satsa på click and collect samt hemleveranser. En stark och stabil pjäs i portföljen som jag gillar. Äger du aktier i bolaget? 

Enligt många andra är bolaget tråkig, det händer inte så mycket, men inte heller i aktiekursen, den tuggar på bra och man kan förvänta sig ungefär 8-12% i avkastning i snitt per år vilket är väldigt bra tycker jag. Det ska inte hända många överraskningar i aktier man äger, långsamt och tråkigt är precis vad man vill ha. Hellre 8% säker avkastning än kanske 20% kanske minus.  

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous11 May

    Tjena, äger 250 aktier, målet är 500 st innan årsslutet. Riktigt fint bolag och utklassar Axfood. Kan tänka mig äga 1000 aktier på sikt. Vad är ditt mål? MVH Richard

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Minskade i Axfood idag och köpte fler aktier. PE 12 känns lockande tillsammans med fin diversifiering. Aktieåterköp ger också trygghet. Målet är att äga 5-7% av portföljen vilket kommer ske inom kort.

      Delete