Monday, May 29, 2023

Behövs dom produkterna bolagen levererar?



Det finns en lång rad bolag i Sverige och många av dom är börsnoterade. När man investerar sina pengar och köper deras aktier ska man ställa sig en fråga om dom bolagen finns kvar om 10+ år. För att svara på frågan kan man titta på historiken, hur länge har bolaget funnits? Vilka konkurrenter har dom? Är det lätt att komma in i branschen för nya bolag?

Ju längre bolaget funnits desto bättre, det betyder dom har klarat av olika marknadsförhållanden, kriser och pandemier. Man kan även se i gamla rapporter hur mycket dom sålde, hur vinsterna såg ut och hur stabil efterfråga på deras produkter är. 

Bland mina bolag jag äger så återfinns det en hel rad med fantastiska bolag som har funnits länge och tillverkar/erbjuder produkter/tjänster som alltid behövdes och kommer behövas. Till exempel Volvo lastbilar, NIBE värmepumpar eller Securitas. Jag gillar trygga, stabila och stora bolag som jag vet kan klara av olika kriser. 

I kristider (jordbävning, vulkanutbrott, översvämning m.m.) så kan mina bolag bidra samhället på olika sätt. Volvo lastbilar kan köra fram nödvändiga saker, Securitas kan finnas på plats och hjälpa till, Axfood kan erbjuda mat och andra nödvändigheter, Castellum har fastigheter för att ge människor skydd och SCA kan erbjuda ved och virke om till exempel strömavbrott skulle utlösas. 

Billerud tillverkar kartong till förpackningar som alltid kommer behövas. Kopparbergs brygger öl och cider. Via Investor får jag ABB som är stora inom robotisering, Astra Zeneca som kan hjälpa med olika behandlingar och Husqvarna som tillverkar skyddsutrustning bland annat. 

oavsett goda eller sämre tider så borde dessa bolag klara sig fint. Det är även svårt för andra att komma in i branscherna eftersom dessa bolag är ledande i sin bransch. Jag känner mig väldigt trygg med innehav jag har i min aktieportfölj. För att få ännu mer avkastning har jag även lagt till några aktier inom teknik och IT som Fortnox (ledande i Sverige) Avanza (nischbank), Embracer (störst i Europa inom spel och digital underhållning) och Tesla. Portföljen har levererat över mina förväntningar.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment