Wednesday, May 17, 2023

Norges nationaldag: 17 maj



Har inte varit mycket i Norge, endast sommarjobbat några gånger och rest ett par gånger till fina ställen och jag gillar Norge väldigt mycket måste jag säga. Jag gillar folket, språket, naturen! Så vackert! Jag firar nationaldagen varje år med en god kransekake! Det är en traditionell norsk och dansk kaka bakad på mandel, socker (eller marsipan) och äggvita. Kakan är formad som ett koniskt torn av olika stora ringar, med glasyr, staplade på varandra. Se bild nedan.

Gillar att den har små norska flaggor runt om och även smällkarameller med små presenter inuti, till exempel en färgglad papperskrona och en papperslapp med ett skämt! I dagens skämt hittade jag följande och jag skrattade och skrattade! 😂

🍅 To tomater gikk over vei. Så ble den ene påkjört, og havnet i koma. Så sa den andre: Koma Ketchup! För att göra det ännu roligare så la dom även till att det var en bil med au-tomat-gir.


Norge har något speciellt som jag alltid tyckt om. Även fast jag hade värsta sommarjobbet där. Ändå är det goda minnen på något sätt, jag lärde mig massor som jag tog med mig vidare i mitt liv. Jag uppskattar allt annat mycket mer nu.

Jag hade gärna åkt till Norge fler gånger men allt är så dyrt! Och för mig som bor i småland är det väldigt långt också, jag kanske ändå borde undersöka tågtrafiken eller ta flyg till Norge. Det finns några oerhört fina ställen norrut. Helt magiskt hade det varit. En vacker dag så gör jag nog det men inte just nu. Idag är det Norges dag. Idag ska det firas.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous17 May

    Trevligt innlegg. Gratulerer med dagen sier man :-). Hilsen norsk som bor i Gøteborg

    ReplyDelete
  2. Anonymous17 May

    ingenting om embracer!!!!!?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kommer :) för att sammanfatta så visste alla redan sedan länge att vinsten blir lägre denna kvartal. Vänta bara ⭐

      Delete