Tuesday, May 23, 2023

Restvärde, va f@n är det?



Restvärde, vad är det för något? Det är få som förstår det men egentligen är det väldigt enkelt. Restvärde är ett begrepp som används i samband med billån. Det anger bilens återstående värde vid låneperiodens slut. Det betyder att lånet läggs upp så att det inte amorteras tillbaka helt och hållet under löptiden. Den återstående summan på lånet motsvarar bilens framtida beräknade värde. I praktiken kan du då alltså sälja bilen och bli skuldfri, om värderingen överensstämmer med restvärdet som har bestämts.

Jag har alltid velat betala tillbaka hela skulden på bilen inom några år, varför skulle man vilja betala flera år på lån och sedan sälja bilen, betala tillbaka skulden och ha 0 kr kvar? Jag tycker det är 100 gånger bättre att (om man inte har råd) köpa bilen med lån, sätta upp en amorteringsplan som betalar tillbaka hela skulden inom 3-8 år. Sedan är bilen din och du kan sälja den och fortfarande få pengar för den. 

Vi köpte bilen (helt ny) för många år sedan, betalade tillbaka skulden på 3-4 år och nu har vi haft den i flera år utan skuld, billig i drift och som tur är inga dyra reparationer. Så fort jag besöker bilhandlaren och dom börjar prata om restvärde så säger jag NEJ. Vi vill inte höra något om restvärde, om vi köper bilen betalar vi tillbaka skulden inom rimlig tid. Max 5 år. Jag hellre betalar mer varje månad men blir skuldfri.

Har man bilens skuld på axlarna så tjänar bilhandlaren pengar i form av ränta och faktureringsavgifter. Det vill jag gärna slippa betala. Ju fortare du betalar tillbaka skulden desto billigare blir bilen. Dom som har stora skulder på sina bilar betalar mycket mer än bilens pris. Räntorna är höga och alla andra småavgifter byggs på över längre period. Undvik restvärde är mitt tips. 

Har du inte råd med ny bil, köp inte det, en begagnad bil som har 3-5 år på nacken är fortfarande en bra bil som kommer hålla länge. Min nästa bil kommer troligtvis vara lite äldre modell som också kommer ha några år på nacken, är det få mil så är det nästan ny bil egentligen. Att slösa pengar på fin bil är onödigt, det finns hundratals bilar där ute och ingen bryr sig om vad du kör för något.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Något bättre: köp bil utan att låna, ger mer möjlighet att förhandla hos bilhandlare. Om du måste låna (för att du är en av de fattiga) se till att få så låg ränta det bara går. Att köpa en ny bil är ofta kapitalförstöring,
    begagnat är billigare. Ännu bättre - köp en cykel, för förmodligen behöver du inte en bil, utan har köpt bilen för att imponera på grannarna som du ändå inte riktigt gillar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra tips, Sverige är dock ett stort land och bilen är ett måste för dom flesta (om man inte bor mitt i stan). Som du säger, dom flesta borde ha en vanlig bil för vanlig pris. Varför köper dom elbilar är under min förstånd. Man sparar några hundralappar varje månad med elbil, men förlorar hundratusentals vid köptillfälle. Är det värt det? Oftast inte.

      Delete