Monday, May 15, 2023

Spelmarknaden växer, Embracer har störst pipeline



När jag skriver gaming eller spelmarknaden så menar jag endast datorspel, mobilspel, VR, konsoler och andra liknande spel. Jag pratar inte om kasino eller betting. Det är någon helt annat.

Spelar du inte själv på mobilen eller dator så skulle det inte förvåna mig om du tittar på Youtube videos istället om gaming, mest sannolikt är det Pewdiepie eller någon annan känd profil. Det är ingen fel med det, jag vill bara säga att antalet spelare i världen blir bara fler och fler. Ungdomar som spelade för 20 år sedan på Playstation 1 och Sega är nu vuxna 35-40 år gamla män och kvinnor. 

Dom som spelar nu i 40 års åldern kommer troligtvis fortsätta när dom är 50 och 60 år gamla. Många bra minnen, nya konsoler, bättre kvalité och upplevelser, bättre storys, större skärmar, bättre ljud och så vidare. Ju fler vänner som är uppkopplade desto mer roligare kan det bli. Det finns även många Youtubers som tjänar pengar på att spela så dom gör i stort sett gratis reklam för spelen.

Som sagt, marknaden är stor. Tittar vi på siffror från 2020 så värderades spelmarknaden till 162 miljarder dollar. Med tanke på hur snabbt marknaden växer förväntas den bli runt 314 miljarder inom fem år. Vissa säger att om man räknar med mobiltelefoner, datorutrustning och liknande så är vi redan där. Tillväxten kommer fortsätta med ungefär 9-10% per år enligt analytiker.

Många bolag slog rekord senaste åren, bland annat Microsoft, Nintendo, Embracer och Activision. Det finns många saker som dyker upp i framtiden som Cloud Gaming (att kunna spela genom att streama som en film). Ingen installation behövs, bara logga in och spela. Det har jag provat via google Stadia och det fungerade hur bra som helst. VR är lika intressant som kommer växa enormt i framtiden. Det är oerhört viktigt med 5G nät för att allt som vi tror ska hända, ska hända. Då kan det tillverkas spel med bra kvalité även i mobilen och folk behöver obegränsad tillgång till internet uppkoppling. Då pratar vi volymer! 


Som ni ser i bilden ovan förväntas marknaden växa mest i Asien och fortsätta i lagom takt i övriga världen. Det förväntas ungefär 400 miljoner nya spelare inom fem år. Idag finns det ungefär 2 700 miljoner spelare. Totalt finns det 7 903 miljoner människor i världen. Ungefär var tredje är en spelare. Sannolikheten är stor att du också är det.

Jag tycker att risken är väldigt låg i Embracer som jag äger, så länge de gör rätt saker, höjer sina vinster, skapar nya spel, har kassa, växer framåt så tror jag att aktien kommer stiga till nya rekord nivåer. Inom fem till tio år tror jag att Embracer aktier kommer stå ett par hundra procent högre. 

För något år sedan när Apex Legends spel kom ut så tittade jag på en Youtube video där en kille berättade att nuförtiden finns det många spelutvecklare och att nästan vem som helst (som är hyfsad duktig) kan skapa en bra spel som kan vara en hit på några dagar. Då spelar hela världen den. Vissa exempel är Minecraft, Candy Crush, Roblox och så vidare. Embracer har över 200 pågående spelprojekt som är troligtvis störst pipeline i världen just nu som kommer att släpas närmaste åren. Några av dom kommer säkert att vara en hit. Framtiden inom spelbranschen ser ljust ut.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment