Sunday, May 21, 2023

NIBE - PE tal, förväntad vinst och framtidsutsikter



Jag var så inne i årsstämman att jag helt enkelt missade att gå igenom rapporten som NIBE släppte. Jag tycker den såg starkt ut, aktien dock gick ner ett par procent och sedan återhämtade sig dagen efter. Värderingen av aktien och vinsten ska vi titta på längre ned i inlägget. 

Försäljningen blev 11,646 mdkr (8,749 mdkr)
Vinst 0.63 kr per aktie (0.33 kr per aktie samma period året innan)

NIBE fortsätter investera och har redan spenderat 639 miljoner i år jämfört med 478 miljoner förra årets första kvartal. NIBE ser god efterfråga många år framöver och därför satsar stort på automation, utveckling av produkter och kapacitet. Bolaget kommer fortsätta investera ungefär 10 miljarder kommande 3-4 åren, av vilket ungefär hälften är för att öka produktionskapacitet.

Framtidsutsikter är också goda, hela världen går över till effektivare lösningar och NIBE står rätt i tiden. Det kommer även fler förvärv framöver, men dom bolagen måste vara likt NIBE för att göra övergången till koncernen enklare. Full fokus på effektivitet och kostnadsbesparingar gör att NIBE kommer fortsätta leverera stabila marginaler. Pandemieffekter är nära slutet, vilket är positivt för återhämtning. Det finns fortfarande leveransproblem men även här blir det mycket bättre under resten slutet av året.

När man tänker NIBE så tror man på ett stort svensk bolag men egentligen är det bara 10-ish procent som jobbar i Sverige. NIBE är ett stort företag som har tusentals anställda utomlands. 

Vinsten i NIBE har gått upp med +30% per år sedan 2020 och det kommer med ganska hög sannolikhet fortsätta så. Under 2022 var vinsten 2,17 kr per aktie vilket ger oss en siffra att gå efter. I år förväntar jag mig 2,82 kr (enligt Avanza förväntas det 2,47 kr). Båda är rimliga antaganden. 

Aktiepris 114 kr idag, delad på förväntad vinst på 2,82 kr får vi ett PE tal på 40. Det är högt, men om man tror på att NIBE kommer fortsätta växa, låt oss säga +20% i vinst nästa år, så borde vinsten nästa år landa på 3,38 kr. Det ger ett PE tal på 33,7. Högt, men mer rimligt för en snabbväxande bolag. Det jag gör är att jag köper vid dippar och nästa gång klickar jag på köp vid en aktiekurs på 100 kr. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous21 May

    Hej
    Nibe har väl alltid varit lite dyr att köpa om man tittat på P/E-talet.
    Men de gör sin grej jäkligt bra och detta är enligt mig en typisk
    byrålådeaktie.
    Köpte första gången på 22-23:- och skulle inte sålt dessa!!
    Kan man komma in under hundralappen idag blir det nog bra.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är så jag tänker med många aktier, köp och behåll så blir det bra. Oavsett vad. Så länge bolag gör vinst, varför sälja med förlust för att köpa annat? :) Snittpris blev 58 kr här i NIBE, känns tryggt!

      Delete