Friday, May 12, 2023

Vecka 19 - Fredagstankar



Ibland händer det ingenting speciellt på börsen eller på jobbet men denna vecka har det hänt massor. Några nämnvärda händelser är att SBB föll som ett sten, aktien föll nästan -50% på en vecka vilket händer nästan aldrig på börsen i stora bolag, så det är verkligen intressant att lära sig varför. Svaret är blankare, kaxig VD som lovar 100 år av höjda utdelningar, högre räntor, sänkt kreditbetyg och stora försäljningar från styrelsen. Undvik, alldeles för många röda flaggor.

Castellum gick ner i pris till 100 kr ungefär och det är för att vi kommer få teckningsrätter på måndag istället som vi kan antingen sälja eller vara med i emissionen och teckna nya aktier för dom rätter vi har. Dock måste man fylla på sin konto med pengar för att kunna köpa nya Castellum aktier för 62 kr styck. Man kan också sälja en del av rätter och teckna andra delen.

Avanza har haft flera styrelseledamöter som handlat aktier i Avanza. Dom verkar tycka att kursen är låg men jag avvaktar, 180-200 kr känns mer rimligt och rätt enligt mig. Inte 220 kr.

Swedbank fortsätter falla och jag passade på och köpte lite fler aktier, bolaget kommer göra över 20 kr i vinst i år och det borde vara 10 kr i utdelning nästa år vilket är rätt högt på runt 6%. Det är tillräckligt bra för mig.

Warren Buffett som alla känner igen (är på 6e plats bland världens rikaste) som har skapat Berkshire Hathaway (ett investmentbolag) har haft en årlig träff som finns även på youtube. Warren är 92 år gammal men ser pigg och frisk ut. Hans kollega Charlie Munger 99 år gammal fortfarande sitter med honom och pratar aktier, makroekonomi och investeringar i olika saker. Helt otroligt! Länk här

Och på jobbet hade jag ett lönesamtal där jag fick veta min lönehöjning vilket var i linje med mina förväntningar. Pengarna kommer såklart läggas på amortering av huset, jag vägrar att betala 5-6% i bolåneränta. Vad ska du göra med din löneökning?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Anonymous13 May

    Hah! Härligt med löneökning. Som EF så ökade jag mitt arvode för första gången förra året och det har jag behållit även i år, men det var också en rätt schysst ökning även om den låter liten. Vad som är annorlunda i år är att jag fått möjligheten att tjäna mer genom att erbjuda ytterligare en tjänst som kan ge flera extra härliga tusenlappar varje månad. Visst, mer jobb för de pengarna såklart men det är ju jobb jag gillar. ☺️ och som gör mitt jobb mer varierat och stimulerande dessutom. Det kan också komma att betyda att jag får lite mer jobb under vintermånaderna runt årsskiftet som annars brukar vara tämligen döda och inkomstfattiga.
    Håller med om att mkt verkar hända på börsen nu, men det mesta verkar handla om ett fåtal bolag. Det är ändå lite intressant att höra alla turer, det verkar ju komma ny info varje dag typ. Var ska detta sluta? Stay turned.
    /Katarina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är det, man måste avgöra själv om det är värt att få mer i lön för mer jobb som ska utföras.

      Delete
  2. Anonymous14 May

    Om du betalar 5-6% i bolåneränta är det dags att förhandla bättre…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har 1,04% vilket till och med är pinsamt att säga det högt. Nästan ingen som har det så lågt i Sverige. Det gäller att binda lånet i rätt tid. När den går ut dock kommer jag troligtvis få 5%. Kanske mer om det blir en ökning till.

      Delete