Friday, December 23, 2022

8 Bästa börsfilmerna



Alla älskar att titta på bra filmer, oavsett om det handlar om komedi, romantik, skräck eller animerat. Vi som älskar pengar, ekonomi och sparande brukar gilla filmer som just handlar om börs, IPO (nya börsintroduktioner), Wall Street och finansbubblor. Idag ger jag er 8 filmtips på bästa börsfilmerna som jag tyckt mycket om, det är både gamla och nyare filmer och om det inte finns på Netflix så hittar du dom på gamla goda sättet, wink, wink ;) 

GOLD har jag blivit rekommenderad av en kollega och filmen var faktiskt oväntat bra som handlar om IPO, känslor, tillväxt i aktiekursen och mycket, mycket mer än så. Denna film har många missat så jag rekommenderar alla som läser min blogg att titta på den. Den är nu bland mina favoriter och ni får inga spoilers från mig.

THE WOLF OF WALL STREET har nog alla sett, är bland dom senaste börsfilmer och riktigt bra såklart. Ett måste att se om ni inte sett innan. Leonardo Dicaprio är med och några andra kändisar. 

WALL STREET - MONEY NEVER SLEEPS har jag sett för väldigt länge sedan, den var bra vad jag minns. 

THE BIG SHORT är också väldigt populär bland aktieintresserade och ett måste att se. Handlar om finanskrisen. Kan vara lite komplicerad för vissa av er men gör ett försök ändå. Man lär sig en hel del. 

BOILER ROOM har jag tyckt mycket om, ung Vin Diesel från Fast and Furious är också med vilket är lite roligt att se. En bra film som är ett måste att se, man fick tänka till lite efter vissa scener, ifrågasätta sitt sparande lite.

THE SOCIAL NETWORK är om Facebook och hur det startades. Riktigt bra. 

TRADING PLACES är en väldigt gammal film men den är lite rolig eftersom två män bytte plats med varandra, en fattig blev rik och tvärtom. Det är faktiskt lätt hänt i dagens börs, man kan bli rik väldigt fort, men också fattig väldigt snabbt om man inte förstår riktigt vad man håller på med. 

OTHER PEOPLES MONEY är en film med Danny DeVito. Ett investmentbolag som hotar att köpa upp ett familjeföretag, företagets största ägare anlitar sin dotter som är en advokat och Danny (Garfield i filmen) blir kär i. Enkel, rolig, gammal men fortsatt bra film som jag tyckt mycket om. Såg den nyligen och skulle gärna titta på den igen. 

Hoppas ni tyckte om inlägget idag, Två Månadslöner rekommenderar tänkte jag nämna den till, blir det många visningar på inlägget så får jag göra det igen med nya spännande filmer som många har missat. Det finns tydligen fler filmer om börs och pengar än man tror. Hela 8 filmer fick ni för denna gången och det blir 8 nya filmtips nästa gång!

Två Månadslöner

8 comments:

  1. Anonymous23 December


    Gorden Gekko har du glömt..

    Wall Street dök upp 87 och påverkade mig. Kultfilm.
    Mäktig New York skyline.
    Började med optioner i samma veva.
    Köpte även hängslen .. tufft då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verkligen gammal film, ska titta på den! Tar med mig till nästa inlägg med filmtips.

      Delete
  2. Anonymous23 December

    Gordon Gekko och Bud Fox det var tider det.
    " Greed is good "
    Och Stig Malm med sina finansvalpar.

    ReplyDelete
  3. Anonymous23 December

    Inside job är bästa filmen och den är tyvärr intemed på din lista

    ReplyDelete
    Replies
    1. från 2010? Tyckte dessa var mer intressanta att titta på. Inside Job såg ut mer som dokumentär.

      Delete
  4. Anonymous23 December

    Margin Call är min favorit

    ReplyDelete