Wednesday, December 14, 2022

Du kan påverka aktiekurs



Akelius knappt påverkade Castellums aktiekurs när han köpte 40 miljoner aktier från Castellums VD för 115 kr per aktie. Han betalade 4,6 miljarder kronor. Det roliga är att Castellums VD köpt på sig många aktier under sommaren för 175 kr styck för att sedan 2 månader sedan sälja till 115 kr. Låter som överbelåning i mina ögon. Var säkert inte roligt för honom.

Jag påverkade Veteranpoolens aktiekurs när jag ägde den för några år sedan. Det är ett litet bemanningsföretag med inriktning för pensionärer. Dom hyr ut arbetskraft inom olika yrkesgrupper. Jag köpte för ungefär 5 000 kr i början av börsintroduktionen och när Covid började i Kina och spred sig så blev jag orolig och ville sälja aktierna. Det fanns inga köpare!

Under vissa dagar var det bara 20 000 kr i omsättning i aktien. Det betyder att nästan ingen köpte eller sålde aktierna den dagen. De som ville köpa hade låg kurs och jag ville sälja så dyrt som möjligt. Jag väntade minns inte hur länge, 2 dagar tror jag tills dom blev sålda. Helt otroligt.

Jag hade kunnat sälja till den låga kursen och till och med billigare än så för att jag ägde fler aktier än dom som ville köpa. Jag hade kunnat påverka aktiekursen till rejäl minus den dagen, helt sjukt att 5 000 kr kan påverka en aktiekurs på ett börsföretag. Jag gjorde till slut en vinst på några tusenlappar.

Nu när jag tittade på aktiekursen såg jag att den har fallit rejält efter min sälj för att sedan återhämta sig och stiga 50% till sedan jag sålde. Så kan det bli, men det kunnat vara lika stor sannolikhet att den fortsätter neråt som många andra aktier gjort. Jag saknar aktierna lite grann, ett intressant bolag men alldeles för många risker. Nu när portföljen växt till en större summa vill jag inte riskera pengarna för mycket.

En annan sak jag tänkt på är att om jag hade sålt i små summor i flera omgångar under samma dag hade jag kanske blivit anklagad för kursmanipulation av Finansinspektionen. Jag var ny på börsen och rädd att göra "enpetare" och få böter. Du kan läsa om vad det är här

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment