Tuesday, December 20, 2022

Undvik dessa Large Cap bolag



Bara ni vet så är det min åsikt efter att ha följt börsen i 5 år och min tro på framtiden i dessa bolag. Ibland har jag starka åsikter, men ni får självklart själva fundera över era innehav, vad ni äger, varför ni äger och om det finns något bättre än det ni redan har. Vissa aktier kan man verkligen undra över om varför dom finns på börsen. Dom varken har bra tillväxt eller ljusa framtidsutsikter. Ändå så har tusentals investerare dom aktierna i sina portföljer.

Telia är tråkigaste av alla bolag på börsen. Sedan start år 2000 har aktien levererat hela -68% i skrivande stund (skriver några dagar innan jag publicerar inlägget). Man får knappt över 2 kr i utdelning och med dagens kurs strax över 7% om året på dina investerade pengar. Men kursen går bara ner! Bolaget har meddelat om en tuff kommande period vilket troligtvis kommer göra att dom behöver minska utdelning. Du kommer inte få mycket ur aktien. Jag avstår och det borde du med.

HM är en skepp som står stilla mitt i havet och varken sjunker eller rör på sig. Utdelning var nästan 10 kr innan pandemin, nu är det på 6,5 kr och vinsten för 2022 förväntas till 5,47 kr enligt Avanza. Vad ska dom göra? Låna för att betala ut utdelning? Tänk på hur många konkurrenter finns för HM? 100? 200? 500? Ja, jag tycker det. Hade aldrig köpt HM aktier, jag tycker Persson kommer köpa ut bolaget en dag. Aktien kostar lika mycket som den gjorde år 2000. Investera i aktier säger dom, dina pengar kommer växa. Nej, inte alltid.

Boozt är ett bubbla som kommer spricka precis som HM gjort senaste åren. PE 48! Bolaget värderas högre än dom flesta snabbväxande småbolag. Konkurrenter finns på varje hörna i varje stad. Även online kan man handla kläder nästan var som helst i många olika länder. Varför ska just Boozt klara sig bra och leverera? Så bra priser eller märken är det inte. När köpte du där senast?

SAS är en pannkaka. Sedan 2001 har aktien gått ner med -99%, gör ingen vinst, en massa emissioner (utspädning), har gått nästan i konkurs flera gånger, strejker år efter år och även Buffett har sagt att man ska aldrig äga flygbolag. Väldigt konstig bransch och ärligt talat är det dags för konkurs. Starta om, bytt namn, börja i mindre skala och gör vinst istället, jag hade kunnat driva bolaget bättre.

Två Månadslöner

11 comments:

  1. Anonymous20 December

    Håller helt och hållet med dig!

    ReplyDelete
  2. Anonymous20 December

    Köp inga fonder...dagens DI.
    Fondägarna plockar ut 100 tals miljoner och fonderna är ned - 40 %.

    Och Didner köpte SM privat men dessa aktier fick fonden ej äga ..snus nej tack..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibland kan man undra var är det som händer på börsen.

      Delete
  3. Hahah ''jag hade kunnat driva bolaget bättre''. Självförtroende är bra ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är dom som har övertro på sig själva. Folk kommer flyga mer, vi ser en tydlig ökning osv, osv. Nej, planera rätt, gör om gör rätt, sälj allt skit som inte skapar pengar, gör det förlust så ska man inte ha det. Man kan inte tänka att någon gång i framtiden kommer det gynna oss. Vad spelar det för roll om man klarar inte att betala löner och skulder idag? Det är dom som borde se över sin verksamhet, tydligen kan dom inte det. Jag blir bara förbannad på dom. Sorry.

      Delete
  4. Anonymous20 December

    En annan som förvisso inte är large cap, men som jag ändå tycker platsar i det gänget är Scandic Hotels. Ungefär lika hoppfullt som SAS och Telia, haha.
    /K

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag minns för 4 år sedan jag sökte efter nya innehav i portföljen. Fastigheter ville jag ha. Jag öppnade Scandic först och läste rapport. Vi tänker växa 1-2% om året stod det. Jag bara, jahap, kan vara en bra investering. Sedan öppnade Castellum eftersom dom flesta ägde dom. Tänkte se om dom vill växa, det stod vårt mål är över 10% om året. Jeezus, jag köpte Castellum direkt. Aldrig tittar på Scandic mer.

      Delete
  5. Intressant inlägg. Men jag håller faktiskt inte helt med dig :)

    Det händer väldigt mycket i H&M. Som jag skrev i min aktieanalys av bolaget i förra veckan, så börjar nu de vinstminskningar de sett vända till ett växande fritt kassaflöde när man konsoliderar verksamheten, stänger dåliga butiker och prioriterar bra. Utdelningen utgör bara 56% av kassaflöde vilket förhoppningsvis gör den relativt säker och dessutom har man börjat med akiteåterköp i en fantastisk tid då bolaget är ned så mycket i år. Än så länge saknas lite ROIC men fortsätter man såhär så tror jag det finns god potential i framtiden och jag har mitt målpris. Konkurrenterna är många men det är ett av de mest kända klädmärkena globalt.

    Telia är ett jättetråkigt bolag men det är relativt stabilt och säljer för det billigaste priset på 20 år. Ska man tjäna något på sånna dinosauriebolag så ska man köpa dem när de är historiskt billiga. Personligen tycker jag inte att Telia är riktigt låga nog för min del men jag kan se anledning att titta närmare på om de kan passa ens portfölj och hålla ett öga på dem framöver.

    Boozt håller jag med om är dyra men de har fin utveckling i omsättning och vinster och skulderna är låga. Dock är de unga och kassaflödet finns inte där så ingenting för mig just nu.

    Och ja. SAS är skräp ;D

    Trevlig tisdagkväll!

    Dr. Dividend

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, det är ju bra att vi har olika åsikter. Man ska tänka för sig själv, hela tiden. Det låter som att du säger att man kan tjäna pengar på dinosaurier, i det korta perspektivet. Ja, jag håller med, just nu är dom billigare än vanligt. Men sedan när det handlas till rimliga nivåer igen ska man snabbt sälja, för att dom kommer inte växa från rimlig värdering. Det är jag tveksam till. Det är en spekulation lite grann och nästan trading. Jag köper bolag för många år framåt, inte för att sälja med snabb vinst.

      Har några aktier som steg kraftigt, nibe och fortnox t.ex. men inget jag säljer. Tveksamt om jag hade sålt om dom dubblades i värde och hade PE 150. PE 1000 som tesla hade, ja, då är en annan femma.

      Delete
    2. Nja, nu tror jag du missuppfattar mig lite. Det jag menar är att för att man ska kunna ta del av dinosaurieaktier även på lång sikt så måste man köpa dem när de har ett rimligt pris (vilket de sällan har eftersom många vill hålla stabila dinosaurieaktier). Egentligen tror jag att det är någonting som gäller alla aktier, i dina exempel Nibe och Fortnox så kommer P/E 75 eller 100 bara att hålla så länge de har en tillväxt som gör att folk vill fortsätta att hålla dem. När storyn inte är där längre så blir det samma sak med dem som vi nu ser med Tesla (som jag tror har en bra bit kvar nedåt).

      Men smaken är som baken, och så ska det vara! :)

      Delete