Wednesday, December 21, 2022

Det börjar bli känsligt läge



Jag bläddrade igenom en kväll lite i Facebooks grupper, Twitter och lite bland nyheter och kommentarer kring dom. Så fort det är ett ämne som är relevant så blir alla som kommenterar väldigt känsliga. Det som fångade mitt intresse var just Twitter, där följer jag i stort sett bara dom som har pengar och har god ekonomi. 

Det är därför jag följer dom, för att inspireras av andra som har bättre ställt än jag har. I alla fall av det lilla man ser i kommentarerna, bilderna och profilbeskrivning. Sen om det är sant eller falskt är det en annan femma. Vem som helst kan nu skapa en bra profil och låtsas att den är rik och få tusentals följare. Så lätt är det tyvärr nuförtiden. 

Tillbaka till känsligheten. Jag har märkt att folk blir mer arga nu än innan, på till exempel miljöpartiet och invandringspolitiken. Folk blir mer rädda, bland annat när nyheter skriver om kärnvapen. Fler och fler blir sura på stigande elpriser och att ekonomin hemma går knappt ihop. Har sett vissa på nätet som har 14-15 grader inomhus för att spara på elen och massa andra konstiga saker.

Jag undrade varför dom är så känsliga såklart. För mig spelar det lite roll om det blir kärnvapen krig eller om räntorna stiger till 6%, det är ingenting som jag kan göra. Det jag kan göra är annat, som att förbereda matförråd ifall kriget uppstår eller sänka mina lån för att betala mindre i ränta. Det är varken fel på mig eller på känsliga människor. 

Högkänslighet är ett personlighetsdrag, varken sjukdom eller funktionsnedsättning. Tydligen runt 20% av befolkningen har det. Det är också medfött så det går inte heller att göra något åt det. Högkänsliga människor lägger märke till sådant som går andra förbi. Dom har lättare att bli stressade, ofta har mer känslor och tankar samt mer behov att dra sig tillbaka. 

Är du en känslig person behöver du anpassa din miljö efter detta. Se till att du får tid för dig själv för återhämtning, boka inte in för många möten, lär dig att säga nej, undvik känsliga ämnen och glöm inte att det kan vara bra att vara känslig, du upplever och noterar fler saker än många andra gör. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment