Thursday, December 22, 2022

Om utdelning försvinner, vad gör du då?



När du investerar i aktier är det bra att tänka på det här sättet: Skulle du äga aktien om den slutar med utdelning? Om svaret är ja, då har du troligtvis ett riktigt stark och bra bolag i portföljen. I mitt fall är det Castellum som pausade utdelning, även om dom tar den bort helt och hållet i all evighet så skulle jag ändå äga aktien. 

Skulle du kunna säga samma sak om banker? HM? Telia? Månadsutdelande bolag som SBB och Cibus? Jag tror dom flesta investerare hade lämnat alla dessa bolag och satsat på något annat som delar ut. Därför snurrar tankar i mitt huvud om bland annat Swedbank, skulle jag äga om dom slutar dela ut? Bolag som Securitas, ja, det tror jag.

Under pandemin 2020 så slopade Swedbank utdelning och vi fick inget det året. Då blev det helt plötsligt jobbigt, aktiekursen är svag, knappt växer och ingen utdelning. Är det ens värt att äga bankaktien om den inte ens växer i värde? Jag har mina aktier kvar men jag börjat fundera på att sälja allt (så länge jag är plus på aktien) innan det börjar lysa rött igen. Sen är den stora frågan hur mycket kommer dom tjäna på högre räntor? Om mer än vanligt, då kanske jag behåller, om samma eller mindre, varför ska man äga bank överhuvudtaget som borde gynnas nu? Gynnas dom inte nu så kommer dom inte gynnas när vi har 6% ränta heller.

Utdelning ska ses som ett bonus och inte som en investeringsstrategi. Klart man kan ha det som strategi också, men vid tuffa tider blir det oftast mindre utdelning. Vill du ha trygga utdelningar år efter år så behöver du äga bolag som har delat ut länge och som har vinst att dela ut samt sälja sina produkter oavsett marknadsklimat. Bolag som Coca Cola, Cloetta, Scandi Standard, Medicin bolag som säljer alvedon och andra mediciner vi köper oavsett hur mycket pengar vi har. Det finns saker vi köper även om vi inte har pengar över. Det är där du vill vara investerad. Det växer inte speciellt mycket, men du får trygga kassaflöden. Risk finns även i trygga utdelare också.

Jag nämnde Swedbank och Securitas och det är för att jag upplever dessa två aktier som svagaste kort i min portfölj. Hela 5 år har gått och jag ligger på plus minus noll om jag räknar in utdelningarna jag fått, fast löpande sparande och även lyckades sälja när aktiekursen var dyr och köpa mer när den var billig. Bolagen gör bra vinster, försäljningen ökar, trygga pjäser men ändå, aktien rör sig knappt uppåt. Man kan undra om dom någonsin vänder. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment