Sunday, December 18, 2022

Homo Sapiens bokrecension

Homo Sapiens får första platsen bland böcker som tog mest tid för mig att läsa. Har läst varje kväll i två månader och idag tänkte jag att skriva en kort sammanfattning och det häftigaste jag hittade i boken.

Homo Sapien är en människa som uppkom för ungefär 200 000 år sedan i Afrika. Stor och komplex hjärna hjälpte till att skapa språk, verktyg och kultur. Genom åren har Homo Sapiens blivit smartare och smartare och gapet mot andra djur blev bara större. Vissa djur åt samma sak på samma ställe, när maten tog slut så dog djuren. Homo Sapiens däremot hittade olika saker att äta och när den ena tog slut eller inte växte under vintern så kunde Sapiens äta något annat. Ungefär som på börsen, lägg inte alla ägg i samma korg!

Stora djur försvann på grund av Homo Sapiens som alla mammutarter, jättesengångare, sabeltandade tiger, diprotodon, grottbjörnen, jättehjort och många andra. Enligt bokens författare är näst på tur troligtvis hajar, delfiner, elefanter, valar och andra stora djur. Sapiens har utrotat i stort sett alla större djur och det kommer bara fortsätta.

Alla människor är olika, ej lika som vi har lärt oss i skolan. Alla tänker olika, har olika åsikter, uppväxta på olika sätt, har olika familjer och olika vänner. Genom livet lär vi oss olika saker, går på olika skolor, jobbar med olika yrken, ser och hör olika saker och lär oss olika snabbt.

Har du någonsin tänkt på att resor utomlands har aldrig funnits för några hundra år sedan? Bönder, präster, krigare och så vidare både föddes och levde i samma land och samma by under hela sina liv. Forskare reste iväg utomlands, men dom var få. Idag har alla möjlighet att åka utomlands och det blir lättare för varje år som går. Våra barn kommer ha det ännu bättre än vi har idag.

Innan pengar fanns så användes det djur, tyg, mat och sedan kom guldmynt. Oavsett vad pengar var, så var dom väldigt opraktiska. Det är svårt att sälja sitt hus, få tusentals kor eller mynt och sedan ska du skydda dom från tjuvar, förvara någonstans och sedan flytta över till en annan by till exempel. Jag tycker att det vi har idag är mycket bättre och smidigare. Det finns ju risker, ja, men det finns ju alltid.

I boken fanns det kapitel om religion, kapitalism, krig, forskning och en massa annat. En jättelång bok om Homo Sapiens, hur dom levde, vad dom gjorde, vad dom skapade, hur det utvecklades genom åren, hur dom krigade med varandra, hur dom växte och erövrade nya marker, hur dom började producera större volymer mat, vapen, industrier, mer krig och forskade fram nya saker.

När forskare skapade kärnvapen så slutade världen kriga i större skala. Vapnet kan förstöra hela världen och ingen vill använda kärnvapen. Det kriget vi har nu i Ukraina är egentligen av en mindre betydelse med tanke på vad kan ske med dom vapen som finns. Framöver blir färre krigsutbrott enligt författaren, eftersom hela världen handlar med varandra och sanktioner m.m. bromsar landets utveckling enormt. Mindre krigsutbrott kommer ske hela tiden.

Det var mycket om historiken i boken men sedan halvvägs in så var det mycket mer relevant och intressant att läsa. Man får bättre förståelse om världen och människor. Vi känner och tänker på samma sätt som innan och vår beteende är någorlunda samma som för hundratals år sedan. Jag tycker att man kan förutspå vissa saker som kommer ske framöver, så komplicerade är vi ändå inte.

Två Månadslöner