Sunday, December 4, 2022

En arbetsvecka ledigt under helgen



Jag hade en konstig dröm för inte så länge sedan. Alla pratar om hur svårt det är att jobba måndag till fredag från klockan 8 till klockan 17 och att man inte hinner att vila upp sig under helgen. Lördag och söndag räcker helt enkelt inte. Det märkligaste har hänt i min sömn, jag räknade på timmarna! Vad är det jag menar?

Har du någonsin tänkt så här: att du har nästan 40 timmar ledig tid under helgen? Låt säga du sover 6 timmar om natten, då har du 18 timmar ledig tid på lördag och 18 timmar ledig tid på söndag. Det är 36 timmar ledigt! Arbetar du på fabrik med 38 timmar i snitt så är du nästan lika mycket ledig på helgen som du jobbar under veckan.

det sättet har jag faktiskt aldrig tänkt på, men tydligen tänkte jag på det när jag sov, hur sjukt är det? Tänk om jag kommer på en häftig ny idé eller kommer på en idé för ett eget företag som hade kunnat lyckas? Hjärnan är mycket mer komplicerad än vi tror och sover aldrig. 

Som ni minns så har jag drömt om Embracer innan och jag trodde att jag såg in i framtiden, att aktiekursen ska gå upp 30% men i verkligheten blev det tvärtom, aktiekursen föll -20% under rapportdagen, en diff på 50%! Då kan vi konstatera att jag inte har kunskaper om att se in i framtiden. Inte ens i drömmarna.

Senaste dagarna under året och även en bit in i 2023 kommer jag lägga mer tid för att lära mig mer om psykologi, hur vi tänker, varför vi tänker som vi gör, vad sker i hjärnan och varför vill vi uppleva vissa saker om och om igen. Jag vill lära mig mer om beroendet, hur man kan hantera andra människor, varför går vi på känslan, varför tror vi att vi vet bäst och en massa andra saker. Jag är helt enkelt nyfiken och kommer att skriva lite mer om psykologi framöver bland mina andra inlägg. Som Dr.Dividend skrev en gång, börsen är 80% psykologi.

Har du några frågor eller vill läsa om något specifikt här på bloggen är det bara att lämna en kommentar nedan eller skicka ett mail på tvamanadsloner@gmail.com så tar jag upp det någon dag. Det kan handla om precis vad som helst. Ni kan också vara anonyma om ni föredrar det istället. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment