Monday, February 27, 2023

Factfulness bokrecenssion



Ibland när jag läser böcker eller lyssnar på audioböcker så kommer jag ofta fram till att jag hade kunnat skriva en ganska bra bok själv. Svårt är det tydligen inte eftersom det är oftast enkla saker dom går igenom i sina böcker. Det jag vill lära mig är något unikt, något spännande som ingen vet men oftast blir jag besviken, böcker beskriver vissa saker som något unikt som få vet, men det vet jag redan. Har redan hört och sett en massa på nyheter, bloggar, youtube och via vänner som bor till exempel utomlands. Idag går jag igenom mina tankar kring boken Factfulness.

Factfulness är i alla fall en bra bok som hade passat alla och som handlar om världen och hur man kan förstå den på ett bättre sätt. I boken fanns det 12 frågor direkt i början som handlar om världen. Du har tre alternativ att välja mellan. Tydligen många svarade fel, även forskare, lärare, läkare och ekonomer. Dom flesta svarade fel världen över och det var enkla frågor om hur många barn är vaccinerade när dom är små, hur många flickor avslutade grundskolan i fattiga länder, hur många bor i lågavlönade länder, hur många har tillgång till el och liknande frågor. Av dom 12 frågor hade jag 10 rätt. Betyder det att jag är smartare än dom flesta? Jag tycker inte det.

Människor världen över (troligtvis inklusive dig som läser) är okunniga. Du är troligtvis en expert inom området du jobbar på eller intresserar dig för, men när man ställer enkla frågor om världen så svarar dom flesta på det sättet som dom lärt sig i skolan, vilken kan vara 10-30 år sedan! Mycket har ändrats sedan dess och vi har inte blivit uppdaterade. 

Världen är mycket bättre nu än den var för bara 10 år sedan. Jag ska inte gå igenom det som stod i boken, den får du läsa själv. Det intressanta är dock ändå att många har byggt upp sina åsikter genom åren och dom ligger kvar fast allt förändras hela tiden. Den var en kille på Twitter som skrev till mig och var väldigt förvånad att jag börjat investera i Indien, är du inte klok? Har du sett på tv hur fattiga dom är? 

Jag skakade på huvudet bara. Den gamla goda tv som visar "bara" sanning. Det vi ser på tv är det som folk vill se på tv. Allt som är annorlunda och konstigt. Indien har finare städer än vi har i Sverige, det finns till och med finare städer i Afrika. Jag lägger ner min tid på att uppdatera mig själv, via böcker, dokumentärer, vänner, resor och liknande. Fortsätter man tro på det man lärt sig i skolan så kommer man inte långt i livet. Allt ändras för varje år som går. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous27 February

    ”Ibland när jag läser böcker eller lyssnar på audioböcker så kommer jag ofta fram till att jag hade kunnat skriva en ganska bra bok själv. Svårt är det tydligen inte…”

    TACK för dagens skratt!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 🤣 finns många dåliga böcker/audioböcker. Man lär sig ingenting.

      Delete