Wednesday, February 15, 2023

Bästa svenska aktier inom livsmedel och dagligvaror



En av mina läsare undrade om det finns fler bolag förutom Axfood (Willys) som säljer mat eller liknande produkter. Svaret är såklart ja, det finns massor. I Sverige är det dock lite begränsad utbud av aktier inom livsmedel men tittar man världen över så finns det många att välja på. Jag kan inte gå igenom alla så jag tar dom Svenska aktier som är mest populära och som vi känner mest till. Nästa gång skriver jag om utländska aktier inom livsmedel.

Att investera i aktier inom livsmedel är väldigt tryggt. Vi köper produkterna i stort sett dagligen och oavsett vad det kostar. Dessa bolag kan dela ut mycket pengar i form av utdelning för att dom vet att kassaflödet är så pass stabil. Vissa bolag delar ut runt 70-80% av sina vinster och inom många andra branscher är det väldigt högt. Som standard brukar börsbolagen dela ut ungefär hälften av vinsten.

När börsen faller så brukar aktier inom livsmedel falla lite mindre. Dom påverkas inte lika mycket av högre räntor, höga elpriser eller att kunderna lämnar. Det finns alltid efterfråga och bolagen kan alltid höja priserna vid högre kostnaderna. När börsen stiger så stiger livsmedelsaktierna lite mindre. Alla borde ha minst en aktie inom livsmedel i sin portfölj. Själv har jag valt Axfood eftersom jag är trogen kund där och det finns inte mycket annat att välja i Sverige. Nedan kommer korta beskrivningar av olika aktier vi har att välja mellan.

I Sverige har vi AAK som tillverkar oljor till bl.a. choklad, bagerier, mejerier och kroppsvård. P/E 26 vilket är samma som 10 års snittet. Normal värdering. 

Cloetta tillverkar godis som jag gjort nyligen en analys på. 

Scandi Standard är verksamma inom hela produktionscykeln för kycklingar, från uppfödning till distribution. Äger bl.a. varumärket Kronfågel. P/E 23 och jag tycker rimlig P/E är 20 för detta bolaget p.g.a. risk för fågelinfluensor och svag aktietillväxt senaste åren. På 9 år är aktien upp +15%. Köp bara när aktien är jättebillig om du vill äga. Helst P/E 15.

Lohilo säljer bl.a. glass, drycker och proteinbars. Väldigt mycket osäkerhet kring bolaget, ledning och finanser. Aktien har kollapsat och det är inget jag rekommenderar att köpa. Gör dock alltid egna analyser, jag är varken expert eller finansiell rådgivare. 


Midsona utvecklar och marknadsför produkter inom hälsovård. Bolaget är en återförsäljare av diverse kosttillskott, skönhetsprodukter, hudvård, samt ekologiska livsmedel. Produkterna återfinns främst genom dagligvaruhandeln, apotek och via separata varumärken. Varumärken inkl. bl.a. Kan Jang, Gainomax, Friggs, Naturdiet, Renässans och Swebar. Bolaget har gjort en förlust 2022, P/E på minus, men historiskt har den varit på mellan 10-30 vilket är för stora svängningarna för att det ska vara intressant för just mig. 

BioGaia är verksamma inom bioteknik. Bolaget utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter. Dom inkluderar droppar, tabletter, sugtabletter, vitamin D och liknande. P/E 27 och rimligt är 27, bolaget är rimligt värderad. 

Kopparbergs Bryggeri är en svensk aktör inom bryggeri vars affärsidé är att nationellt vara en dryckesleverantör inom utbudet av cider. Utöver cider erbjuder bryggeriet även öl i form av exempelvis Sofiero, Zeunerts, Höga Kusten och Fagerhult. P/E 14 idag och rimligt är P/E 18,6, bolaget värderas lägre än vanligt. Nästan på historiskt låga nivåer, att börja köpa på 130 kr är faktiskt väldigt lockande.

Jag hoppade över ett par mindre aktier som har gått med kraftigt förlust som är inte ens värda att nämnas här på bloggen. Som du ser så finns det få bolag i Sverige som är bra att äga inom livsmedel. Axfood är klart bäst, min analys här. Sedan hade jag velat ha AAK, Cloetta, BioGaia och Kopparbergs. Såklart om dom ska fortsätta leverera vinster och man får köpa dom för låga P/E tal. Livsmedel i sig är en trygg investering, men även här, det beror på vad du betalar för det och om bolaget sköter sig. Personligen accepterar jag inte förlust i bolagens resultat när jag investerar.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous25 February

    Jobbigt att livsmedel är så pass högt värderat. Av de du nämner ovan vill jag gärna äga Axfood och Biogaia. Men jag är på tok för sparsam för att betala de värderingar som de kostar nu. Hade verkligen PE 20 varit för mycket begärt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Även PE20 egentligen är lite högt. Livsmedel borde kosta 13-15 i mitt tycke, men tyvärr har vi inte sett det på länge. Kolla utomlands är mitt tips. Orkla handlas till PE13 :)

      Delete